HOME

Janko Martinkovič

Narozen v Bratislavě v roce 1966 slovenskému otci a moravské matce, bonviván, ovšem se silným společenskosociálním cítěním, restauratér, ovšem občasný milovník fástfůdů, zpěvák Doors Revival Band Brno, ovšem milovník Beatles, odkojen na jejich hudbě, Zbrojovák, ovšem ortodoxní fanoušek Manchesteru United, milec vína, ovšem šest piv na Bláhovce, je šest piv na Bláhovce... Silně se mi nelíbí: barevné kopačky... (ty mají být jen a jen černé!), půjčování šlauchu na benzinkách, bez, i se zálohou... (je to ponižující!), reklamy v TV na chlazené kuře... (ty tam prostě nepatří!), prosparťanské komentování ligových zápasů... (to je jedním slovem - hyenismus!)

28.ledna 2015

 
NESNÁŠÍM LOUČENÍ...
 
...jsem dál a v hlavě mě máš, mě na tom záleží to zlý a hloupý smaž...
 
Tak tento popěvek jedné z nejstupidnějších písní české popové scény sepsané guruem hudební genocidy, panem Michalem Davidem, se mi honí hlavou poslední týden... Poslední týden, říkám si... Poslední... Poslední týden, který uzavírá zatím poslední ročník "Reinerova Zápisníku"... Jako by ta dvě slova, poslední a loučení charakterizovala moje poslední dny... Mám pocit, jako bych se poslední dny jen loučil... Loučím se s vámi na těchto stránkách a možná se s vámi přivítám na jiných, ale ty už nikdy nebudou "ty první", loučím se se svými kolegy, které, věřte-nevěřte opravdu neznám, byť mám pocit, po zodpovědném čtení jejich příspěvků, že je znám dlouho a že jsem vstupoval do jejich životů, tedy na shledanou Doro Kaprálová, Wando Heinrichová, Vratislave Maňáku a Pavle Klusáku... Bylo mi ctí být půl roku ve vaší přítomnosti...
Bylo mi ctí být půl roku ve tvé přítomnosti laskavý čtenáři!
P.S. Odcházím vstříc dalším výzvám a projektům, které přináší život sám... Že by se v centru našeho města točilo konečně pořádné plzeňské? A že bych byl u toho????? :-)
 
S úctou
váš milující
Janko Martinkovič.

 

21.ledna 2015

 
HOKEJ…
 
…ono se řekne hokej…
 
Teorie: Hokej je kolektivní sport, ve kterém soupeří dva týmy mezi sebou a snaží se dostat puk do soupeřovy branky pomocí hokejek. Tečka.
 
Nedělní realita:

14. ledna 2015

7. LEDNA 2015…

…minulý týden... Paříž… zkurvená islámská pakáž… povražděná redakce časopisu Charlie Hebdo... jeden z mých nejoblíbenějších karikaturistů… Georges Wolinski… zastřelen… frustrace… vztek…


 

7. ledna 2015

ZAČÁTEK ROKU…

…začal zhurta…:-) Ještě se ani nerozptýlil dým ze zábavní pyrotechniky odpálené na oslavu příchodu Nového i nového roku, pár minut po půlnoci, té půlnoci jednatřicátého prosince, která utne staré a nechá narodit nové, té pyrotechniky zapálené zkřehlými prsty, které ještě před pár minutami držely lahev “šampíčka”, čili nepitelné Bohemky a je jedno jestli brut či demi brut, prostě té Bohemky, kterou ze srdce nenávidím, protože kurví dobré jméno vinné kultury a jen jako berlička, jako levný alkohol, možná ten nejlevnější cuchá v hlavách slavících mužů a žen a pánů a paní a chlapců a děvčat novoroční předsevzetí a pak jen po ránu bolí, té pyrotechniky svítící pomíjivým barevným světlem, aby dříve než nadchne, tak zhasla, možná ve své jepičí životnosti kopíruje všechny ty sny vysněné v prvních minutách prvního ledna, tak o té chvíli mluvím, o přesně té, která je nasycená sírou, ale je tak zakázaně krásná, že si ji pamatujeme celý život a že jich je panečku celá řádka… Já zažil čtyřicátou osmou… 

 

A tak v tomto období filmů pro pamětníky, něco pro pamětníky…:-)

 

Hrabal: Napůl odhalená lýtka dovedou víc vzrušit než frontální pohled na vaginu

 

V Lidových novinách vyšel autentický přepis nikdy nepublikovaného rozhovoru, který v únoru 1993 poskytl Bohumil Hrabal redaktorovi maďarské mutace časopisu Playboy. Tady je první část rozhovoru. Upozornění redakce: interview obsahuje vulgární výrazy.
V únoru 1993 přijel do Prahy maďarský novinář Attila Varga a s pomocí Istvána Kolozsváriho, tehdejšího studenta VŠE v Praze, který je dnes obchodním radou maďarského velvyslanectví, měl splnit zdánlivě lákavý úkol. Budapešťská mutace časopisuPlayboy je pověřila, aby pořídili rozhovor s Bohumilem Hrabalem. To ovšem nebylo jen tak. Novinář se za ním spolu s tlumočníkem vypravil dvakrát do Kerska a dvakrát je Hrabal poslal – „do prdele“. Vždy se k němu sotva stačili přiblížit. Až při třetí návštěvě začaly ledy poněkud tát. A když přijeli počtvrté, vybaveni – jako pokaždé – lahví bikaveru a několika konzervami kondenzovaného mléka pro spisovatelovy kočky, byl Hrabal ochoten je přijmout; dokonce se zdálo, že ho to docela i bavilo. Aspoň chvíli.

Hrabalovi bylo tehdy 79 let. Jeho pozice klasika a krále české literatury byla nezpochybnitelná, ale přitom jako by on sám dostoupal „vrcholu prázdnoty“. Žil poměrně striktním, monotónním rytmem, kdy čas dělil na pobyt v pražské hospodě a na cesty autobusem do Kerska, kde se staral o svou smečku koček. Psát nepřestával, psaní pro něj bylo záchrannou brzdou před rozpadem a samotou. Tehdy vzniká jeho „publicistika“, dopisy, které po Dubence, americké bohemistce, která o něj přestala jevit zájem, adresuje svému kocourovi Cassiovi, o němž je v rozhovoru také řeč.

Interview, tedy spíše Hrabalův monolog přerušovaný tlumočníkem, probíhalo v Hrabalově zahradní chatce. Z průběhu je patrné, že se Hrabal – a asi v menší míře i jeho hosté – posiloval lahví vodky. Síla Hrabalovy osobnosti, na niž doráželo stáří i nenechavost vnějšího světa, o který on už přestával mít zájem, je však natolik průrazná, že se projevovala iv jeho oslabeném stavu. Téma rozhovoru bylo ovlivněno skutečností, že byl určen pro erotický časopis (který si ovšem vždy zakládal na kvalitní publicistice): Hrabal se tedy vyjadřuje k věcem, které jsou v jeho díle sice silně přítomny, ale spíše v sublimované podobě. Zde je při značné frekvenci nyní zpopularizovaných slov (v prvé řadě kunda) zřejmé, k jak odlišným výsledkům lze při jejich použití dojít.

Interview v té podobě, jak se odehrálo, nebylo nikdy publikováno. Článek, který v maďarském Playboyi vyšel, se značně lišil od průběhu onoho kerského setkání. To se zachovalo na magnetofonové kazetě, kterou získal István Léko, nynější šéfredaktorLidových novin , a dal ji v redakci přepsat. Usoudili jsme, že jde o materiál zajímavý – a jaksi dojemný. Stojí za to ho po dvaadvaceti letech oprášit a v podobě maximálně autentické publikovat; výjimkou jsou místa, která jsou z nahrávky prostě nesrozumitelná. Pravda je, že na papíře přepis syrového řečového proudu vychází velmi fragmentárně, těkavě i třeba zmateně a jaksi surrealisticky...Budiž však tato publikace poctou velkému lyrikovi a něžnému sprosťákovi, od jehož narození uplynulo v právě skončeném roce sto let.

Bohumil Hrabal: Helejte se, dejte si kabáty támhle, sedněte si, hoši. A dejte pryč ten můj tlumok a dejte mi ho sem. Tak, a teďka máte židel, pacholci.

Já jsem totiž měl interview. Včera. Já měl včera interview. A když jsem měl interview s rozhlasem českým, tak jsem musel bejt v Praze, no. Takže jsem musel jet prostě do tý Prahy. Mladá fronta mě pak korunovala na krále český poezie a přinesli koruny a fotografovali mě s korunama na hlavě a s kocourama, kocouři se na mě vysrali, jak to viděli, tak jeli do prdele a já jsem tam byl jen s těma korunama, těžkejma na tý mý zelený čepici, takže já se omlouvám. Já jsem si prohlídl ten váš Playboy , tam jsou samý vyčesaný kundy, to už se u nás nenosí, ale v Maďarsku to asi je hobby. Vyčesaná kunda pro nás není nic.

Nebojte se, já jsem byl ve Spojených státech amerických, kde ty kundy a soulož byly zvykem i na vysokých školách, jak literárně, tak filmově, ale dneska, dneska se vracíme k tomu secesnímu pojetí, že vzrušující je zakrytost, a ne ta nahota jako taková, ty obnažený kundy, aby byly tak jako eklekantním způsobem vyjeveny, jako to bylo zvykem před těma dvaceti lety, to se prcalo i na vysokejch školách.

V Maďarsku to taky tak jede, kdybych vzal Maďarsko za Budapešť, tak u nás, u nás to je taky tak. Český a moravský už je malinko ten útlum s tím sexuálním znázorněním a předváděním nahého těla, už to u nás tak trochu mizí, protože už se vracíme k secesní zdobnosti, kdy poodhrnutá sukně a poodtažený kotník pomůže zájemcům o sexuální věci víc než prostě vyčesaná kunda.

LN: Samozřejmě, u nás máme taky za to, že žena ve spodním prádle je víc vzrušující než nahá.

Máme tedy společného jmenovatele: Napůl odhalená lýtka dovedou víc vzrušit než frontální pohled na vaginu. A to jsme u problému, který probíhá celým světem, že spíš to utajené je zjevné a to zjevné je utajené, že musíme zase přikročit k tomu, k jisté cudnosti, že ta žena je sakrální objekt a že ta jistá cudnost přináší právě víc to vzrušení eroticko-sexuální než ten frontální pohled na tu obnaženou krásnou vaginu jako takovou se všemi atributy.

LN: Proto existují novináři, kteří by se chtěli podívat pod sukně, co odhalit...

Jo, to ujde. Musej ale i pochopit tu retrospektivu k tomu, co říkají vynikající umělci, třeba Georges Braque, ten říká, že potlačený vznět je ušlechtilost. To podtrhněme: Georges Braque, kterej byl cudnej mužskej, uměl hrát na harmoniku a miloval ženský, říkal, že potlačený vznět je ušlechtilost. (Poznámka redakční: Tlumočník však nejspíš nerozumí a Hrabal proto vykřikne : Georges Braque!!!! Vrstevník Picassa, kubista světovej... ) A s tím já sdílím i svůj světovej názor, proto mu dám na cestu můj poslední dopis, já píšu teď kocourům... asi pětatřicetkrát je tam vysloveno jméno kunda, ale ta kunda je zdobnost, je to takový, jako když hrajete na klavír pana Franze Liszta, já jsem rád hrával ty jeho líbestraumy, tak jako je takový... Není jinej autor, kterej je tak velice sexuálně a eroticky vzrušující, jako je Franz Liszt, ne ve svým životě, ale ve svým díle. A já se teď k němu vracím a napsal jsem a dám mu na cestu poslední dopis.

Když jsem naposled byl v Maďarsku a za sobotu jsme prodali celej můj náklad, tak o mně potom v Cafe Hungaria natáčeli televizní přenos a tam mně došlo, že já nejsem český spisovatel, já jsem národní umělec maďarský! Dvacet pět tisíc jsme prodali za sobotní odpoledne! A to já taky v jistém smyslu jsem, protože já to, co se Maďaři neodvažují říct, já v Praze říkám na plné pecky a to je právě to, co šokuje Maďary, to, co oni by chtěli říct a nemůžou říct, protože nejsou v Praze, že jsou v tý konvenční Budapešti.

LN: Když poprvé vyšly vaše knihy, tak existovala skupina lidí, kterým se to nelíbilo, protože nebyli zvyklí na váš jazyk a na to, o čem píšete. A v Maďarsku je to ještě víc nezvyklejší.

Nezvyklý na tom je, že já odpovídám tak jako barbar, ne jako ten katolický, erudovaný, prostě slušný obyvatel střední Evropy, já odpovídám bezbranně, tak jako odpovídali surrealisté, dadaisté... spontánně. Čili mně splývají dohromady erotici a sexuáni a přitom je rozlišuju. Čili pro mě sexualita má vrchol v erotičnosti a to je v jistém stavu zamilovanosti a ta zamilovanost prochází celou literaturou světovou, protože celá světová literatura, ta pravá literatura, má vždycky takovou tendenci erotickou a to je překonaná sexualita a tenPlayboy , co jste mi tady dali, tak to už je pro mě překonaný a musíme to stáhnout směrem k erotičnosti, čili eros jako náboj a pohyb světovýho myšlení a světovýho vývoje a světový politiky. Eros, eros, to dědictví toho Řecka, ne sexualita. Erotickej náboj, to je stav zamilovanosti – Liebestraum, je náš vrchol, ne sexualita teď tohohle, co jsem dostal tohohle Playboye, ale líbestraum, ta zamilovanost, objekty svý touhy, který lze vyjádřit tak, jak to vyjadřuju hudbou, k tý hudbě to, co já píšu, tak se navracím. (Hrabal pravděpodobně vytahuje lahev...) Teď jsem to dostal. (Otevírá lahev. Podává ji hostům.) Nechlastej tolik! A to je třeba překonat tím směrem k Liebestraum. Já jsem klavírista a tam je to přeperlení se jinačím způsobem do toho líbestraumu, do toho, čím se inspiroval Franz Liszt u pana Ferdinanda Freiligratha, a je to verš ( Hrabal suverenně recituje ) O lieb so lang du lieben kannst! / O lieb’, solang du lieben magst! / Die Stunde kommt, die Stunde kommt, / Wo du an Gräbern stehst und klagst!... Und hüte deine Zunge wohl, Bald ist ein böses Wort gesagt! A to je to, nad čím my v tom Playboy natýkáme, ale chceme se vrátit zpátky k tomu líbestraumu a my natýkáme nad tím, co jsme všecko jako vy, a museli jsme tím projít, jo? Těma kundama jsme museli projít, jo, že ta vagína je něco, co zprostředkovává život, lásku a narození...

LN: Takže nakonec svět se hýbe kolem erotiky.

No jistě, no jistě, my ale musíme překonat sexualitu, která je nám dána, to má i každá kráva, ne vůl, každá kráva a každý býk a my musíme to umět přetvořit zase v ten Liebestraum, prostě tu sexualitu maličko přetáhnout zase na erotičnost, a eros, eros je řeckej termín pro lásku, která je všeobjímající nositel pohybu a vedení celého světa.

LN: A myslíte, když toho dosáhneme, tak můžeme říct, že jsme pyšní na to, že jsme lidé?

Ale vůbec ne, vy si to pletete furt: eros je překonaná sexualita. Čili ta chlípnost, ta zvířecí chlípnost musí být překonána jistým směrem, tím, o co usilovali Řekové i katolíci i církev jako taková, i křesťanství, směrem k zum ewige Liebe. Ta věčná láska k tomu ostatnímu, ovšem, ten podklad, ten podklad musí být dycky sexuální. Víte, ta hnací síla k erotu musí být sexuální. A v tom vidím tu opodstatněnost toho, co jste tady přinesli, prostě ten Playboy.

Tady je všecko uděláno, co má bejt překonáno. Ty vyčesaný kundy tam, co je všecko, to má být tím překonáno, směrem – a to cítí každej člověk, každej citlivej člověk –, že tohle není konečný stadium, to všechno, co tam je v tom Playboyi , to má býti překonáno.

LN: O tom se bavíme, že když to přečtou čtenáři, tak přijdou na to, že to musíme překonat, že věříme tomu, že mezi lidmi, kteří přečtou Playboy, jsou takoví lidé, kteří mají stejný názor.
No, musej bejt taky něžný, musej taky umět prostě chápat toho druhýho a musej chápat, že ten sex je odpalovací rampa k tomu, aby mohl nastat prostě ten stav mínění, ten stav Buddhy, ten stav bodhi, ten stav toho, o co usilujeme, ty účinný lásky k bližnímu... A tam potom, ten sexus, najednou nastává v transubstancia sexu v eros, lásku, citlivost, něžnost a to potom všecko se značí v tom, čemu my říkáme uzavírání manželství a tak dál. Čili ta odpalovací rampa sexu, jo, tohle to je odpalovací rampa, jo, dokonce ta církev katolická to věděla. (poněkud křičí...) Největší znalec sexuálních problémů byl Tomáš Akvinský a ten věděl, jak to překonat. Čím? Tou účinnou láskou k bližnímu, ten to věděl, ten byl v tý samý situaci jako my; pozor, nebyl větší eroticky, on jako dospělej neměl větší hříchy než jako pětileté dítě a on to všecko chápal a rozškatulkoval tak, že ten sexus se musí sublimovat: tou láskou, tou účinnou láskou k bližnímu a k rodině a k dětem a tak dále. (Hrabal pravděpodobně přikládá do kamen...)

LN: Takže vlastně o tom se mluví v té vaší knize, která se jmenuje Postřižiny? To můžeme vidět v tom filmu od Jiřího Menzela?
Sexualita se zdá, substancivní je eros. A ten eros je všeobjímající nositel, podle Platona, celýho světa. (Hrabal stále přikládá...) Totiž: abysme to řekli brutálně, po mým způsobu: když není kunda, když není čúrák, tak nemůže být ani papež, ani první tajemník komunistické strany Sovětského svazu, ani v Praze, ani v Budapešti. Ten eros je počátek, teda pardon, ten sexus je počátek všeho toho, co potom může transubstanciovat... Ježíš a Lao-c’ učili lásku k bližnímu čili chápání, tak jako pan Gorbačov, tak jako pan Dubček, tak jako Václav Havel. Pan Václav Havel je podle mě prezident téměř bez pohlaví, to je ten pravej prezident, ten nemá ani ženskej, ani mužskej náboj, ten není ani homosexuál, ani nějakej... jebačkář, ne! – to je prezident, ten je nade vším a k tomu nade vším může směrovat jen to maximum toho lidství, to je kupříkladu pro nás Havel.

LN: Ve vaší knize Ponorné říčky jste slavil, že pan Havel byl zvolen za prezidenta, a co jste řekl tomu, když podal v roce ’92 demisi?
Havel dělá to, co dělal Fabius Cunctator (římský konzul, vojevůdce a diktátor, přezdívaný Váhavec) , kterej – couvaje před Hannibalovými slony – nakonec mu připravil zdrcující porážku. Musíte umět couvat, jak jste charakterní člověk, jinak ztroskotáte a zastavěj vás. Podle mě Havel je typickej Fabius Cunctator, kterej dovedl couvat před Hannibalovými vojsky, aby tak začal porážku Kartága v tom roce 206 jako takového (Kartágo bylo poraženo roku 202 před Kristem...) . Ovšem vy jste tady jako reportér Playboye a takhle musíte postupovat v erotičnosti a sexualitě, musíte umět couvat, musíte umět ustupovat jako ten Fabius před těmi slony a vyhrávat tu slabou stránku, abyste se zmocnil toho objektu své sexuální touhy tak, jak to chcete tady v tom Playboyi . A vlastně ten Playboy není nadarmo, ten Playboy je naopak k tomu, že vokazujete ty kundy všecky, protože ty kundy, to jsou ty Hannibalovi sloni! A cudnej člověk, když dovede couvat před tím náporem těch kund, tím si je nakloní na svoji stranu a získá je, aby to byly objekty erotické.

LN: K tomu musíme vyzkoušet hodně kund, abychom mohli milovat a vážit si někoho...

... vždyť ta kunda v podstatě je podstata nesmírně biologická, a tak jak je to v biologii, tak i tou podstatou kundy je, že směřuje do vyšších sfér – rebus erotiky a erotika podle Platona je náboj, který pohybuje celým světem.

LN: A jaký máte na to názor, že byl vybrán Havel teď prezidentem? (Počátkem roku 1993, kdy interview – či pokus o ně – probíhalo, se V. H. stal prezidentem samostatné ČR – pozn. red.)
Je to z nouze ctnost, protože jiného prezidenta jsme neměli, a tím, že je prezident, je prezident, kterého jsme potřebovali: něžnej, lyrickej muž, kterej spíš směřuje k tomu, čemu se říká umění, ne k tomu, čemu se říká politika, on vůbec není politik – podle mě, on je to nádhernej příběh lyrického, poetického, prostě básníka, kterej ale vnáší náboj lyričnosti a poetičnosti do světové politiky, a jestli ta politika toto neuzná – a vona to uznala, jak jsme viděli v Americe a Anglii –, tak je ztracená, protože musí bejt politika i taky poezie, lyrika a v jistém smyslu se vším nábojem v dramatickém sdělení, čili i k výčitce celému světu, jak se to vede, tak to nejde takhle, jak sme to vedli, to vede ke katastrofě – a Havel je obrana proti katastrofě.

LN: A jak se má Cassius a jak se mají kočky?

Cassius sem přišel, a jak přišli reportéři, tak vodešel do své exkluzivní samoty, von nemá rád, ani když jsme natáčeli celé odpoledne a byli tady reportéři, Cassius, jak to nemá rád.

LN: Cassius nemá rád novináře?

Ne, von má rád novináře, ale nemá rád cizí lidi, von se tady narodil, von ale žil v divočině, von má rád jenom mě.

LN: A co je s tou kočkou, která v jedné době vyhnala Cassia?

To byl zlej kocour, voni ho vyhnali i ti ostatní, to byl ostrakismus, šli mu tady po krku, pobyt pro něj tu byl tak nepříjemný, že rači odešel na ten smeťák. On tam byl nějaký měsíce, a pak se vrátil. Já to teď všecko místo Dubence vyprávím Cassiusovi.

LN A to vyprávění, které vyprávíte Cassiovi, je o čem? O vašem životě?

Já jsem mistr a vyprávím jim subjektivní příběhy a taky rebus politicus a to může slyšet jen Cassius.

LN: Říkal jste, že nemáte odvahu to říct lidem, nepřišel čas, abyste jim to mohl říct? Aby to mohli vyslyšet? Abyste jim to mohl psát?
Nene, voni jsou naivní a voni to vždycky rádi slyší a oni mají i rádi, když si to říkají mezi čtyřma očima nebo v hospodě mezi šesti očima nebo někde, ale slyšet na veřejnosti ty jisté nehoráznosti, které si říkaj mezi sebou, to kupodivu nejen lidská společnost z celý Evropy a vůbec na celý zemi, nesnáší. Musíte zvážit několik přísnej takových... jakoby desatero.

LN: V kterém okamžiku jste se cítil na to, že musíte psát? Kdy byl ten okamžik?

Musíte jistou sexuální oběť znásilnit, musíte v jistém slova smyslu onanovat a všecko jde a všecko jde na útraty toho, musíte uvolnit, co je ve vás, i ta onanie je důležitá, všecko musí ven. Čili je to k uvolnění osobnosti, aby dosáhla to, co jiný dosáhnout nemůžou, totiž k realizaci sebe sama – a ta končí až smrtí. Čili nejchlípnější jsou ne mladíci, ale starci, tak jako jsem já, moje fantazie vyvolává ve mně erotické a sexuální představy takovým způsobem, že se to blíží k jistému druhu smrti, ovšem to vím jen já, a to mi příští rok bude osmdesát let. Váš časopis, který jste mi sem dali, jak jste sem přišli, tak shovívavý pohled na sebe sama, když mi bylo 20, 30, 40, 50 let, a teď když jsem to doprohlídl, tak jsem viděl, že je to v jistém smyslu, že je to vyšší láska, ta křesťanská a Maďaři tomu rozumějí, účinná láska k bližnímu, čili to, co má býti překonáno. Ještě pozor, závěr: čili všecko to zdánlivě přízemní, to sexuální je náááádherný, ovšem je to odpalovací rampa pro to, aby mohl býti získán prostor pro to erotický a tu něžnou lásku ke všemu tomu živoucímu, odpalovací rampa je vždycky ta kunda, aby to mohlo býti dosaženo zase vrcholně, rebus, kterým jsou ta substanciální a směřující někdy až ten in rebus metafyzicky...

LN: Zpátky k odpalovací rampě: ve vaší knize Obsluhoval jsem anglického krále, kdy mladý kluk šel do bordelu a měl první zážitky, to byly fantastický i erotický zážitky?
To je všecko conditio sine qua non (nezbytná podmínka) . Lidskej život je proces, je to prostě tangenta, síla, která směřuje od začátku ke konci, a to všecko, jestli měl poprvé poluci a jestli tu poluci invektoval do vagíny, která vám porodila vaše dítě, to je ... substanciace, je to proměna, která činí z mladíka muže az muže otce. Otec, jak víte, je papa, katolicky je papež k tomu otci a bez otce nemůže žít ženská, ale aby mohli býti i papa, musej bejt kulky a vagína a ty na začátku, aby byl papa, otec celýho lidstva, náš Polák a tak dále...

LN: A jak jste prožíval vašeho společného filmového Oscara, tu slávu s panem Jiřím Menzelem?

Počkat, vůbec ne! Ten Oscar je udělenej režisérovi, ne mně, ovšem já jsem se vnitřně těšil, že to, co jsme spolu udělali jako scénář, že in rebus, já jsem mu to psal, takže já jsem byl jeho takovej duchovní otec a on o tom vždycky mluví, že já jsem jeho takový duchovní otec, já jsem pokorně to otcovství přijímal, já homiloval, tak jsme to nahráli – a byl to takovej... šoking.

LN: Byla to pro vás velká chvíle na vaší cestě slávy?

Ne, naopak.

LN: Proč?

Totiž já měl za sebou témata ( Někdo zaklepal. Ta osoba: Dobrý večer. Hrabal: Dobrou noc jooo, sedněte si chvilku joo a poslouchejte...) No já měl před sebou témata, který překonávají včecko, to, co jsme vyjádřili v tom filmu. Moje myšlení, to, co jsem udělal, a já měl před sebou další věci, který byly to světlo na mý cestě, abych řekl to, co jsem ještě neřekl. Sedněte si, neotravujte chvilku!

LN: Jaký jsou lidi kolem vás?

Jsou to krásní lidé, který to berou velice jakože „a co má bejt? to je jeho věc“, v tom smyslu, že mně pomáhaj, ale ve střední Evropě není zvykem chválit, bagatelizuje se, ve střední Evropě je hanebná pomluva spíš chválou. ( Hrabal volá: Sedněte si a neotravujte!)

LN: A víte, do kolika jazyků byly vaše knihy přeloženy?

To byste se musel zeptat Kadlece... (Hrabalův nakladatel Václav Kadlec) Mám dojem, že téměř do sta, jenomže měěěě, měěě to nezajímá, mě to nezajímá, a to je néé bohužel, ale bohudík otázka a odpověď všech lidí, který jistým způsobem jsou takzvaně slavní, já se za slavnýho nepovažuji, já jsem ten uno dei tanti, jeden z mnoha.

LN: Nevadí vám ti lidé, kteří vás považují za slavného?

Vadí, ovšem já je včas posílám do prdele, aby nevznikl diskut, já nesnáším monolog nebo dialog a já jim včas říkám: Jděte do prdele, pač vím, že by z toho byl ping- -pong, a v mým věku já už musím všecko posílat do prdele... ale svým způsobem jsem rád, že jsem mluvil sPlayboyem a vy to kurvíte, jak můžete, směrem ke kundám, a my už jsme mimo kundy.

LN: Přijel jsem do Prahy kvůli vám, mě zajímal Hrabal jako člověk.

To bylo hezké, jak jsem vás poslal do prdele, totiž volové, já jsem zrovna přijel a začal jsem krmit kočky a já když krmím kočky, to je to, jako když přijímám svatou hostii, nějak přijde vůl, aby si šel honit ocas nebo co, to nejde. Contradictio in adiecto. Já už jsem vám všecko řek, a jděte do prdele voba dva.

LN: Poslední otázka: kolik máte koček?

Já jich napočítám čtrnáct, a když tady byl pan režisér (nesrozumitelné) , tak jich napočítal sedmnáct. Já je musím živit, já je musím živit a potěšit a Cassius sem musí přijít, a ne aby mě votravovali nějaký reportéři, ovšem jsem rád, že jste tady byli, a potom v časopisuPlayboy si (nesrozumitelné, na Hrabalovi je poznat, že láhev bude již skoro prázdná) ... a kdyby ne já, aby vám poděkovali, že jsem měl tu trpělivost, dobytek. A nakonec mu řeknu, co řekl Hašek: pinglové a novináři mají tu schopnost, že i dobytek se z nich zblázní, a já už jsem zblázněnej natolik, abyste šli do prdele. Ovšem to neznamená, že bysme se rozešli špatně, to je pražská ironie, když jste několik set let pod knutou tých náporů, a už je to ta ironie haškovsko-kafkovská ironie, tak vás přejde humor a nás ještě nepřechází, život to prostě napsal tak. Ti dva kluci to napsali tak, že já když to čtu, tak jsem z toho na umřití... Aaaa dobytku, napij se ještě kořalky, ježiš šmajra, pepičku...(Hrabal by již evidentně chtěl skončit...) .

LN: Můžeme u vás udělat fotografii?

Naopak, jsem rád, jsem rád, když se fotografuju, já se jdu vychcat.

LN: Nebude vám vadit světlo?

Nevadí, mně nevadí vůbec nic, mně vadí, že jste tady. (Nejspíš se fotí a Hrabal pravděpodobně přináší novou lahev.)
LN: A která je vaše oblíbená hospoda, jestli máte nejoblíbenější?
Která... hmmm, tam co, se mi posmívaj „jóóó studente“.

LN: A v každé pražské hospodě se usmívají lidé?

Blbá otázka.

LN: Takže nemáte nejoblíbenější hospodu?

Neee, mám U Tygra, ale nechodím tam, to jsou teda otázky, jestli s vámi někdo mluví nebo nemluví, já nevím... a už jděte do prdele!

LN: Slyšel jsem, že teď chodíte do nové hospody...

To je pravda, tak ať tam přijde, v neděli jsme tam, ve Štuparské, U Hynků, počkejte, vy se teda ptáte jak na výslechu na ministerstvu vnitra. Copak vy jste Aloiz... (Zřejmě má na mysli někdejšího náčelníka komunistické Státní bezpečnosti Alojze Lorence.) Takhle z očí do očí vole (dávají si panáka) a už koukejte mazat do prdele – a vy taky! 


31. prosince 2014
 
POSLEDNÍ DEN V ROCE…
 
…tedy Silvestr…
 
Trochu teorie: V roce 1999 bylo v naší zemi 561 mužů se jménem Silvestr… O tři roky později už jen 534… Rok 2006 je rok, kdy počet Silvestrů klesl pod pět set, bylo jich 482 a rok poté o deset méně… Desetiletí, v roce 2009, bylo “završeno” počtem 454… Úbytek z 561 na 454 za deset let je skoro 20%…
 
Budoucí praxe: Bude-li pokračovat tento trend, snižování počtu mužů se jménem Silvestr, nebudeme mít brzy po roce 2050 co slavit…:-) Takže dnes neváhejte…:-)
 
Krásný Nový i nový rok vám přeji z celého srdce!
 

24. prosince 2014
 
ŠTĚDRÝ DEN…
 
…tedy pro někoho Vánoce a svátky… Pro mnoho lidí na zeměkouli - nic… Je jich víc… Dá se dnes vůbec psát o něčem jiném? Nedá…
 
Trochu teorie: Štědrý den, který připadá na 24.prosince, je posledním dnem příprav na vánoční svátky. Ve středověku se jednalo o poslední den roku, který začínal právě na Narození Páně 25.prosince. Se Štědrým dnem je spojeno množství předkřesťanských i křesťanských zvyků a pověr.
Katolický liturgický kalendář dříve předepisoval na tento den přísný půst, takže se přes den buďto vůbec nejedlo, nebo se podával jen velmi sporý oběd postního charakteru (dle zvyků kraje hubník, kuba, muzika, či jen řídká polévka). Dětem se říkalo, že když vydrží celý den nejíst, uvidí večer zlaté prasátko - což proniklo i do každoroční zimní reklamy na Kofolu…
Vánoční stromek nemá v Česku dlouhé tradice, protože se v měšťanských rodinách začal prosazovat až ve 40. letech 19. století…
Kapr se stal běžným štědrovečerním jídlem teprve ve 2. polovině 19. století, neboť jej cenová regulace učinila dostupným pro široké vrstvy obyvatelstva…
Dárky nosí v Česku, Německu, Rakousku a v části Švýcarska - Ježíšek (resp. Christkind, Jesulein).
V Polsku nosí dárky v každém regionu někdo jiný… Je to Gwiazdka (hvězdička), św. Mikolaj (sv. Mikuláš), Aniolek (Andílek), Gwiazdor (stařec s holí) a Dzieciatko (Děťátko).
V USA je to Santa Claus, ve Francii Pére Noel, ve Španělsku Tři králové (Los Reyes Magos), v Rusku Děda Mráz, ve Finsku Joulupukki, v Dánsku to jsou skřítci Nisserové, v Belgii a Holandsku Sinterklaas, v Itálii Babbo Natale a ve Švédsku nosí dárky přihrblý dědeček Jultomten (Vánoční muž)…
 
A praxe: Tento sváteční čas je zcela předurčen k nejpozitivnějším dnům v roce… Ještě aby ne - nechodí se do školy ani do práce, dostávají se dárky… V naší době sice míra komerce jednoznačně přebíjí ducha Vánoc, ale co, aspoň pár hodin si skenujeme pohodu a lásku… Někomu ten sken vybledne záhy, jinému vydrží dlouho… 
Já mám Vánoce spojeny s absolutní pohodou, vůní Františka, vůněmi cukroví, plápolajícím ohněm v krbu, namazanou vánočkou máslem, zvukem pomalu tekoucí vody do vany s kapry… 
 
Jdu vánocovat…:-)

17. prosince 2014
 
DOORS…
 
…tedy The Doors… 
 
Trochu teorie: Americká rocková skupina založená v roce 1965 v Los Angeles. Patřila k významným skupinám zejména šedesátých let minulého století.Zakládajícími členy The Doors byli: hráč na klávesové nástroje Ray Manzarek a zpěvák Jim Morrison, záhy se ke kapele přidali kytarista Robby Krieger a bubeník John Densmore. První album vyšlo v lednu 1967 s názvem  – The Doors. Po úspěchu alba bylo ještě na podzim téhož roku vydáno album Strange Days. Každý následující rok pak nahráli jedno album. Poslední, které bylo natočeno s Morrisonem se jmenovalo L.A. Woman z roku 1971. Několik měsíců po jeho vydání Morrison zemřel. Zbylí tři členové se po roce rozpadli. The Doors měli vliv na celou řadu muzikantů a hudebních skupin…
 
Trochu reality: Po světě musí být podle mě desítky revivalových skupin této kapely… Je to trend posledních desetiletí  – napodobovat…:-) Určitě to někteří dělají dobře, jiní ještě lépe a jistojistě existuje jedna skupina, která to dělá nejlépe, k nerozeznání od originálu, prostě nejlépe… V jedné z těch mnoha, mám tu čest zpívat… Je to už čtvrt století, co jsme založili Doors revival band Brno, jak zní oficiální název… Posouzení kvality zvuku a místo v pomyslném žebříčku oněch revivalů je jen a jen na fanouškovi, tedy milém posluchači… 
Mě osobně by zajímal jen jeden fakt a to, která z těch seskupení hrajících LIght my fire a jiné doorsácké vály, vydržela tak dlouho? Na (našem) začátku byl samozřejmě hec, silvestrovský hec v rámci (tenkrát na začátku devadesátých let) Tanců posledního dne, pořádaného každého “posledního” v měsíci brněnským Ha-divadlem a jich dvorní kapelou Kabinet Music… Hulákalo se o stošest a popularita “Kubišových”, “Přenosilových”, “Neckářů” či “Rezků” rostla od třicátého k jednatřicátému a dál k třicátému…:-) Tady se “zrodil” i fenomén brněnských Doors. 
Celá ta léta s Morrisonem, s hudbou Doors prezentovanou po klubech pro šedesát lidí, ale i pro patnáctitisícový dav několika trutnovských festivalů, byl a je nezapomenutelný… Byly nenápadné koncerty, které se změnily v dokonalé psychické neřízené peklo, kdy to jiskřilo mezi pódiem a posluchači a přítomen byl bez debat i Jim, kdy chlupy na celém těle nevstávaly, ale byly v pozoru několik hodin… Byl koncert v Bratislavě před dvaceti lety, kdy tisícovka příchozích odzpívala slovo od slova! všechny texty s námi… Byl koncert v pražském klubu Belmondo, kde dva tisíce fanoušků zasypalo stojan mikrofonu jointy… Byl koncert, během kterého nám vykradli šatnu... Byl koncert v Jablunkově na festivalu, který si nepamatuji… Ach ta vařonka…:-) Byl koncert v Barrandovských atelierech pro časopis Elle, který vypadal jako koncert v šedesátým osmým v New Yorku, kde si Jim zařádil s Nico a Andy Warholem… Byl koncert v Blansku, kde se přidávalo tolikrát, že přídavky byly delší, než samotný koncert… Byl koncert v hlavním městě, kde hokejoví fanoušci Komety po vítězném zápase na Spartě ztropili skandál... Byly koncerty, kdy nevydržely moje košile nápor fanynek… Byl koncert v klubu Metro, celkem nedávno, pro Václava Havla, který byl asi z těch stovek odehraných ten nejlepší… Byly koncerty, ze kterých jsme se vrátili neplánovaně až po několika dnech… Byl jediný koncert zrušen pro nemoc… Bylo pár koncertů, kde si s námi zahráli slavní… Byl ovšem každý jeden odehrán z totální zodpovědností k odkazu originálu… 
Kolik jich ještě bude nevím…
Ovšem zítra bude jeden z těch budoucích…:-)
Celá ta léta s Morrisonem už jsou delší polovinou mého života...
 
Not to touch the earth
Not to see the sun
Nothing left to do, but
Run, run, run
Let’s run……………………………………………...
 

10. prosince 2014
 
OCENĚNÍ 2…
 
…slibuji dnes přede všemi, jako jiskra jasná, že příště vytáhnu čtivější téma než to dnešní…:-)
 
Tak se zase po roce stalo, že jsme s Koishi vystoupali pod vrchol českého gastronomického Olympu…:-) Sice na pozici “bramborovou”, ale když jde o žebříček restaurací, tak je to myslím i “stylové”…:-) Nutno podotknout, že je v České republice na 70.000(!) gastroprovozů, takže celých šest let pobývat v TOP 10 je… Krásné! Při tom absolutním nasazení celého dvaadvacetičlenného týmu se rovná tato celonárodní pocta sypání cukru do mozolů… 
Týden byl bláznivý, náročný a únavný… 
Jo, a zítra mám narozeniny…..:-)

3.prosince 2014
 
LENKA…
 
… Zogatová samozřejmě… Prostě Zogatka… Zogatka jako dobrá značka… Jako copyright… Zemřela pár dní po našem kamarádovi Willovi… Will zemřel v Holandsku… Kumulace bolesti těch, kteří je znali, nebo jen jednoho z nich, je totální… 
 
Naplňovali naše životy svými životy, které žili a rozdávali se na sto procent… Osobně si myslím, že oba dva by si přáli, abychom tolik netruchlili…
Ale jak se to dělá Lenko a Wille? Jak se mám smát, když mi po tváři tečou slzy zprava za Willa, zleva za Lenku? Zkusím použít vaši sílu, kterou jste nás dotovali celá ta léta, aniž bychom si to uvědomovali…:-)
Máte přede mnou jen jednu výhodu - dáte si panáka s Morrisonem dřív než já… Ale jednu z dalších rund zaplatím já…:-)
Mám pro vás jednu zprávu  – 18.prosince vám zazpívám…. Lenko, v první řadě chci vidět Tebe, Willa, Jima, Nico, Václava……A všechny ostatní, kterým dáš volňásky……………………………………...
 

26. listopadu 2014
 
BLBEJ TEJDEN…
 
…proste takovej ten nanicovatej, kdy se extra nic nedaří… Ale přece jen něco velice pozitivního  – v tomto týdnu se narodil syn Petru Fučíkovi…:-)))

19. listopadu 2014
 
17.LISTOPAD…
 
…1989 samozřejmě… Byl jsem zaměstnancem Divadla Husa na provázku a v ten den, byl to pátek mimochodem, jsme hráli v Praze na Chmelnici představení Rozrazil… Vědělo se, že “něco bude” a tak jsem se s kolegou Milanem Sedláčkem vydal vstříc občanským nepokojům a já si vzpomněl na příběh Rychlých šípů, kdy jeden z “šípů” nabádal ostatní k dobrodružné výpravě po Praze, řka: “Pojďte, půjdeme do míst, kde jsme ještě nikdy nebyli a zažijeme tam nová dobrodružství…” My jsme ta naše dobrodružství hledali na Václaváku, pak na Staromáku a protože se nikde nic nedělo, šli jsme na tramvaj, abychom se dostali včas zpět do divadla… Šli jsme na Národní třídu…..
 
Trochu teorie?: Sametová revoluce (slovensky Nežná revolúcia) je označení období revolučních změn v Československu mezi 17.listopadem a 29. prosincem roku 1989, které vedly k pádu komunistického režimu a přeměně politického zřízení na demokratické principy. Vyjma událostí ze 17.listopadu, kdy byli studenti napadeni Veřejnou bezpečností, byla revoluce provedena bez násilí a během státního převratu nebyl zmařen jediný život. Revoluce se označuje názvem “sametová” pro svůj nenásilný charakter…
 
Praxe?: Co znamená “násilný”? Při označení násilný musí zákonitě někdo umřít? Na Národní třídě bylo toho dne zraněno přes šest set lidí, několik desítek z nich si následky zranění ponesou do smrti… 
 
V pondělí 17.listopadu (2014 samozřejmě), jsem si sedl na pár hodin před televizní obrazovku, abych zavzpomínal na nejvzrušenější dny mého života… 
Celkem estrádní kousek dávali v přímém přenosu z Albertova - halt když vyleze socan na pódium, hrozí, že budou vzduchem létat vejce… Paroubegg, Zeggman, kdo dál?:-)

12. listopadu 2014
 
DEAR MR. PRESIDENT…
 
…kdyby byla nějaká výjimečná, nestandardní situace v naší zemi, třeba válka, tak by asi tento web, tyto stránky, tento projekt - nepokračoval… Ptám se tedy, jak moc výjimečná ta situace by musela být? No asi moc…:-) To co se děje kolem nás, je jenom takovej čajíček… Ale jsme o tom přesvědčeni všichni…?
 
Tak jen tak z prdele, trochu teorie: Sprostá slova (sprosté slovo odborně nazýváme vulgarismus) vyjadřují negativní a silně emotivní postoj k věci či člověku, vůči nimž jsou směrována. Používání sprostých slov v psaném i mluveném projevu je většinou společnosti považováno za nevhodné. V českém jazyce se sprostá slova téměř výhradně týkají tabuizovaných témat, kterými jsou sexuální chování a vylučování moči nebo stolice. 
V některých kulturách jsou takováto slova tabuizována tak, že jejich použití na veřejnosti může být trestné. V některých zemích jsou filmová, televizní a rozhlasová díla za určitých okolností cenzurována tak, aby tato slova neobsahovala. 
Někteří lidé namísto sprostých slov používají slova, která sama o sobě nejsou vulgarismem, ale začínají na stejné písmeno či slabiku jako jejich vulgární protějšky: houby-hovno, do prkénka-do prdele, do pytle-do píči, kurník(kurňa)-kurva (podobnost s televizním zábavným pořadem KURŇA, CO TO JE? - je čistě náhodná, už jenom proto, že ho uvádí nestor lingvistiky, pan Pavel Zedníček)… Tím veřejnou cenzuru obcházejí. Takové slovo může žít vlastním životem…
Sprostá slova často pocházejí z cizího jazyka, se kterým se dané obyvatelstvo často setkává (například české KUNDA pochází zřejmě z latinského cunnus a do češtiny se dostalo přes středohornoněmecké kunt.)
Jedním z dalších zdrojů sprostých slov je změna významu. Například slovo ŠUKAT znamenalo původně pouze pohybovat se v malém prostoru (je tak použito třeba v knize Babička od Boženy Němcové nebo v Haškově Švejkovi psaném kolem roku 1920 a dokonce i v F.L.Věkovi od Aloise Jiráska), zatímco dnes je užíváno jako vulgární výraz pro pohlavní styk…
 
Ta naše praxe Česká: ….kunda pane redaktore, kunda…:-) Já se nebudu nikdy zastávat a podporovat kurvy tančící v pravoslavném chrámu!
 
A já se zas nebudu nikdy zastávat a podporovat kurvy (množné či jednotné číslo je na milém čtenáři), chlastající na Pražském hradu…………………………………
 

5. listopadu 2014
 
SVATOMARTINSKÉ…
 
…ne kačeny či husy, ale víno! Tradice spjatá spíše s jižní Moravou než s jižními Čechami… Tekutý výsledek práce v jeho poporodní podobě… Tradice svojí podstatou trochu vážnější, než sladký burčák si každoročně nachází víc a víc milovníků, kteří nedočkavě přešlapují na svatého Martina hodinu před polednem na známých, vínem posvěcených adresách…
 
Trochu teorie: Svatomartinská vína jsou první vína nového ročníku. Jedná se o vína svěží a ovocitá, která sice zrála pouhých několik dní, ale za tuto dobu už stačila získat svůj osobitý charakter. Aby mohlo nést značku Svatomartinské, musí být vyrobeno z hroznů odrůd Müller Thurgau, Veltlínské červené rané a Muškát moravský (bílá vína) nebo Modrý Portugal a Svatovavřinecké (růžová a červená vína) na území České republiky a projít hodnocením nezávislé komise. Tradičně se první Svatomartinská vína otevírají 11.listopadu v 11 hodin na mnoha slavnostních akcích po celém Česku. Označení Svatomartinské víno se začalo užívat již na dvoře císaře Josefa II. 
 
A tak trochu praxe: Na rozdíl od burčáku je oslava příchodu nového ročníku vína a pití Svatomartinských vín vice sofistikovanější… Snad už z podstaty obou moků… Na jedné straně rozbouřený a hyperaktivní školák a na straně druhé nesmělý studentík v sáčku… Kolega Bartošík mě dnes říkal, že tradic je sice tradic, ale že to je stejně na hovno, protože všeci pijů už před jedenáctým listopadem… Já mám za to, že koštují, aby bylo na ten sváteční den všechno pěkně připravené… Manévry před oním dnem jsou značné - chystá se, uklízí se, zdobí se, hlavně pak se peče ve velkém… A jedenáctého v jedenáct to celé propuká a lid si opakuje podobný scénář z před dvou měsíců, kdy sladká šťáva tekla proudem a všude poletovaly vosy… Krojovaní tancovali v září a tancují i teď… Zpívalo se tehdy, zpívá se i teď… Jeden podstatný rozdíl ovšem existuje - množství alkoholu obsažených v obou nápojích… Burčák má kolem čtyř, mladé víno kolem jedenácti - to je ale náhodička…:-)

29.října 2014
 
NIŽINSKIJ…
 
…celý týden se nemůžu na nic soustředit… Společenských událostí je víc než dost a valná většina z nich samozřejmě negativních… Tak možná není divu, že se mi v hlavě honí kde co… Proč ale zrovna toto? Nevím… 
 
Trochu teorie: Vaslav, nebo Waclaw, nebo Vaclav Nižinský, nebo Nižinskij, nebo Nijinski, prostě Vaclav Fomič Nižinskij se narodil v roce 1889 nebo 1890 v Kyjevě… Rodiče byli polští tanečníci a mladý Vaclav vyrůstal v Rusku… Dokonce i jeho sestra Bronislava se dala na tanec a vrchol kariéry zažila v Monackém královském baletu… Začal studovat v Petrohradě a velmi brzy vystupoval v důležitých rolích. Roku 1908 poznal choreografa a impresária Sergeje Ďagileva, stal se jeho milencem a od založení slavného Ruského baletu v roce 1909 v tomto souboru působil jako hlavní mužský tanečník… Roku 1913 se oženil, což způsobilo roztržku s Ďagilevem a odchod z Ruského baletu… Během první světové války byl až do roku 1916 v domácím vězení v Maďarsku… Začala se u něho projevovat duševní choroba, takže po válce, kdy se usadil ve Švýcarsku, již nebyl schopen vystupovat… Umírá v roce 1950 v Londýně… Pohřben je na Montmartru v Paříži…
 
…v podstatě nudný život…
 
Trochu praxe: V Paříži té doby, byly celkem známy bujaré večírky impresária a homosexuála Ďagileva a jeho milence, bisexuála Nižinského a dalších členů Ruského baletu… Přece jen to byla uznávaná umělecká elita, která se dá směle přirovnat k současným rockovým či popovým hvězdám... Co ovšem bohužel nebylo až zas tak známo, je fakt Nižinského výjimečnosti…!
Málokdo tehdy věděl, že má Nižinský zvláštně zdeformované nohy již od narození… Zdeformované v tom smyslu slova, že se podobaly anatomicky ptačím nohám… Neměl samozřejmě tři pařáty, ale opravdu pět prstů, ovšem za kotníky mu vyrůstaly (něco jako) ptačí ostruhy… Tento fakt sám o sobě způsoboval možnost nadstandardního odrazu, který Nižinskij přirozeně při baletu používal, uvědomujíc si svoji výjimečnost… Jenže o co víc se mohl opírat o tuto anomálii v pozitivním smyslu slova, o to tvrdší byl dopad a možnost zlomenin… Sám Nižinskij věděl kde je ta hranice odrazů a dopadů, které bezpečně stačily jako efekt pro šokované diváky…
Léta psal lišák Ďagilev choreografii Nižinskému na “tělo” až jednoho dne dostal geniální nápad: dva až třikrát za představení se Nižinskij odrazil uprostřed jeviště tak silně, že letěl daleko do zákulisí, kde by si jistě způsobil vážná zranění z důvodů již výše popsaných, ovšem v těchto případech ho zachytila předem připravená síť…! Z té následně seskočil (aniž by byl viděn) a pokračoval v tanci za frenetického řevu nevěřících návštěvníků… 
Ďagilev a Nižinskij měli jistě velké a smělé plány! Chystalo se velké několikaměsíční turné do Ameriky… Ale třiadvacetiletý Vaclav se zamiloval… Cherchez la femme...
 

 
22.října 2014
KANCELÁŘ BLANÍK…
 
…zdá se, že v mém pracovním nasazení už nezbývají časové skuliny na psaní každotýdenního Zápisníku, když se ještě navíc rozhodnu pro ojedinělý vrtoch, totiž využití pozvánky režiséra Najbrta ke ztvárnění bodrého Moraváka v jeho úžasném seriálu…:-) …snad si to užijete… …jestli má Zápisník nějak kopírovat půl roku mého života, tak v tomto případě ho kopíruje dokonale…
 
http://www.stream.cz/nejnovejsi/blanik/10003833-sankce
 

15. října 2014
 
CIGARETY 2...
 
...nějak jsem si v sobě ideově nedopsal minulý článek o cigaretách... Bylo to takové moc vážné... Závažné téma vyžaduje vážnost, ale přece...
 
V Maďarsku existují cigarety, které se jmenují Munkáš, což by mělo znamenat dělník... Na krabičce je nakreslená střecha továrny, taková ta typická, která vzdáleně připomíná střechu Statní opery v Sydney... Po prvním otevření těchto cigaret máte pocit, že jsou bez filtru, i když je na obalu napsáno, že se jedná o cigarety s filtrem... Prvotní zklamání vystřídá překvapení po vytažení první cigarety - na konci, tedy dole, filtr opravdu je! Taková blbost (slovy klasičky), ale zároveň jedno z nejoriginálnějších vycházení vstříc kuřákům - totiž tyto cigarety nejnižší kvality byly opravdu nejenom kvůli názvu určené pro pracující maďarský lid a protože se předpokládalo, že manuálně pracující lidé mají zašpiněné ruce od čehokoliv, cigarety v krabičkách byly prostě baleny "hlavou dolů", aby se nikdo nedotýkal filtru, který patří do úst... Jasně, cigarety bez filtru mají stejný manuál, ale ten fór tam prostě chybí...:-) A balení bylo po pětadvaceti - pro některé zoufalé jedince důvod, jak si nalhávat, že za komunistů bylo líp...:-)
Maďaři mají ještě jeden prim, fungující pouze pro Čechy a Slováky - v maďarské historii se objevuje slavný kníže, který nemá nijak zvláštní jméno v jeho rodném jazyce, ale právě pro nás a naše slovenské bratry znamená bez překladu to, co znamená... Maďaři samotní po něm pojmenovali kde co a zcela logicky nesou i jeho jméno jedny cigarety, anžto pan kníže, jako snad všichni Maďaři, rád kouřil... Jsem přesvědčen, že kdyby se dovážely k nám, nebo kdyby se prostě jedny "válce" jmenovaly po něm - klesne počet kuřáků... No uvažte sami - pan kníže se totiž jmenoval NÁDOR...:-)
 

8.října 2014
 
CIGARETY...
 
...od chvíle, kdy jsem poprvé slyšel celkem dobrodružnou historku o tom, jak jsme se od indiánů naučili kouřit, uběhla už spousta času... V chlapeckém mozku se honily představy a konkrétní vize o opeřených mužích rudé barvy pleti, jak sedí kolem ohně a kouří dýmku míru, předávajíc si ji z úst do úst po směru hodinových ručiček... Ty vize byly tak zakázaně krásné, že jsme v jistém věku, každý jeden z nás, potáhli do našich dětských růžových plíček první dávku nikotinu... V mém případě to byla cigareta Mars a bylo to ve čtvrté třídě... V ten moment se ovšem zhroutila veškerá romantika, léty budovaná obrazem kouřících Cherokee...:-)
 
Trochu teorie: Kouření je činnost, při které je skrze spalování nějaké látky, nejčastěji tabáku nebo marihuany, uvolňován a následně vdechován její kouř. Tento tabák může být kouřen v cigaretách, dýmkách, doutnících či vodních dýmkách. Kouření má jistý společenský význam. Zatímco v 19.století a na počátku století dvacátého bylo považováno za symbol určité společenské úrovně, na začátku století dvacátého prvního byla prokázána jeho škodlivost a je proti němu vedena rozsáhlá kampaň. V mnoha zemích včetně České republiky jsou postihovány či omezovány i některé formy kouření jako takového, zejména na některých veřejných místech, v ČR např. ve společných prostorách domů nebo v restauracích neoznačených příslušnou značkou!
 
A naše alibistická praxe: Jsme jedna z posledních zemí v Evropě, která ne a ne uzákonit nekouření v hospodách... Raději budeme budovat Absurdistán v podobě ZNAČEK, které oddělují kuřácký a nekuřácký prostor v místnostech bez zdí a závěsů než abychom se rozhlédli po ostatních zemích, kde bylo kouření u jídla takřka kultovní záležitostí a už prostě - není!
Je pár věcí, při kterých si turista klepe na čelo v naší zemi, ale tento způsob hulení-nehulení zdá se být poněkud nešťastným... 
Zrovna nedávno jsem byl svědkem v jedné pražské jídelně, jak byla vykázána skupina kouřících Korejců od jednoho stolu ke druhému, asi metr vzdálenému, bez již avizovaných zdí... Nepochopitelnost tohoto konání podtrhl svojí angličtinou číšník řka: Dzis is nou tejbl smoukin... Dzis is tejbl smoukin!!! A ukázal na ten druhý stůl vyděšeným hostům... 
 
Když tato modla padla v Itálii, měl jsem sto chutí sednout do auta a okamžitě se jet podívat, jak se to dělá, že se v kavárnách nezapalují cigarety a vůně kávy se nemísí s modrým kouřem... Nedovedl jsem si to představit! Vůbec! Navíc v Itálii! No a - šlo to... Pravda, za pár měsíců jsem pochopil, jak vypadá oddělování zrna od plev, kuřáků závislých od kuřáků občasných... V horském středisku Livigno byli ti prvně jmenovaní "vyhnáni" na mráz a v prokřehlých prstech drželi svoji zapálenou dávku drogy a třásli se tak intenzivně, že nemuseli ani odklepávat popel... Jak jiné! Tehdy jsem si vzpomněl na rok 1990, žil jsem v jižní Francii, kde jsem si mohl beztrestně zapálit Gitanesku v obchodním domě Auchan...
 
Svět se mění... V tomto případě myslím k lepšímu...:-)

1.října 2014
 
OCENĚNÍ...
 
...chtěl jsem psát o úplně jiné věci, na kterou si tedy budete muset počkat až do příštího týdne...:-) 
 
Díky Martinovi žiju poslední měsíc "od středy do středy" ... Nemám bohužel tak dobrou profesionální "psací" morálku, abych si čmáral do foroty a tak se mě zářijové úterky mění v honbu za "aspoň hodinou klidu na psaní"... Zatím to vycházelo s "odřenejma ušima", ale včera, včera jsem musel odjet neplánovaně do hlavního města. Náš vinný bar Petit Cru byl nominován v kategorii Nejlepší vinné bary 2014 jako jeden z pěti... Kategorií bylo deset a v každé se odehrávaly líté boje... Přítomní majitelé a jejich zaměstnanci barmani, baristé a sommeliéři dávali vzrušeně najevo svoje emoce, v tento pro ně tak významný den... Pár přítomných VIPek si návštěvníci moc nevšímali a soustředili se na svoje pětiminutovky slávy...
Králové jsou mrtví, ať žijí králové! Večírek se protáhl daleko do popůlnoci a první možnost ústupu z pražského bojiště skýtá Jančurova žlutá kavalerie ve 3:30... Ještě že mají wifinu!:-) Nejenom na těchto stránkách, ale i v ranním tisku si budete moci přečíst, že je Petit Cru - druhý nejlepší vinný bar v naší zemi...:-)

24. 9. 2014
 
HEIL HALAL... HEIL HALAL...
 
...v životě jsem byl tak trochu rebel, tak trochu jsem a asi tak trochu budu... Hovořím otevřeně o věcech, které se mi nelíbí. Vždycky jsem to tak dělal a dělat budu... 
Budu pokračovat v psaní o gastronomii, ale dnes uvidíte, že to bude tak trochu jiné a možná se dostanu trochu dál od jídla jako takového... 
 
Tak trochu teorie: Každý z nás občas vycestuje za hranice naší země ať už služebně nebo na dovolenou... Ocitáme se v jiném prostředí, v jiné kultuře... Nejvíc se nás samozřejmě a zákonitě dotýká místní kuchyně, jak jinak, jíst musíme pravidelně. Následně si přivážíme (mnoho z nás) víc a víc gastro suvenýrů, třeba koření a to nejen z exotických zemí, místní speciality, které se dají po příjezdu odprezentovat našim blízkým, v neposlední řadě pak recepty, ale to už ti z nás, kteří opravdu holdují vaření a záměrně se zasypávají kuchařkami, speciálními pomůckami, no prostě vším možným... Dokonale "kontaminovaný" nadšenec pak vyhledává i TV pořady o vaření, zúčastňuje se kurzů vaření... 
 
Tvrdá praxe: říká se, že láska prochází žaludkem. Kolikrát to každý z nás v životě slyšel? Za mě ano, souhlasím... Co to ale vlastně znamená? Znamená to snad, že šťastná milka navaří svému galánovi lépe s větší láskou? Nemyslím, že se to pořekadlo omezuje jen na tento jev... TA láska prochází TÍM žaludkem v TOM časoprostoru, kde se nachází... A jsme zpět u kultury gastronomie v té které společnosti... Gastronomie je desetiletími (staletími) prověřený obor, který má tu úžasnou vlastnost, že reaguje naprosto neomylně na terroir, kde se nachází... Využívá maximální dostupnosti potravin ve svém regionu a dává lidem žijícím tady a teď - možnost přežití... Současnost tyto návyky mění tím, že dostupnost čehokoliv a kdekoliv je už prakticky neomezená... Tradice ale pevně drží otěže prastaré podstaty místní kuchyně... 
Výsledek vaření, tedy pokrm, neobsahuje zdaleka jen směs ingrediencí, které se v nějakém poměru zpracují, vaří, smaží, restují, nakládají, udí,...atd. Přidáváme totiž i podstatnou část věcí, které nejsou vidět: již výše zmiňovaná láska, rutina, snad i improvizace a hlavně způsob! Způsob neboli postup zpracování, který se tu nevzal jen tak, ale odráží se v něm zkušenost a dovolte mi termín moudrost našich předků, babiček a Magdalen Rettigových... Odráží se v něm NAŠE TRADICE! 
Regionální kuchyně je tedy velice jemný, citlivý a rozumný fenomén... Můžeme ochutnat jinou, ale nemůžeme tu naši změnit, popřít, zavrhnout... Je prostě naše...
Přijetí krátkodobých gastrozvyklostí jsem naznačil hned v úvodu, ano, na dovolené rádi ochutnáme pravé řecké tzatziky, utrhneme si čerstvé ovoce, které u nás neroste, pochutnáme si na něčem "jiném"...
 
Existují ale i kuchyně, nám nepříliš nakloněny, které za žádnou cenu pokoušet nebudete... Mám na mysli různé brouky a housenky... Co naplat, jedí to "tam" odjakživa... Je to jejich...
 
Pak ale existují věci, které mi hlava nebere... Z mého pohledu naprosto nepřípustné, nepochopitelné, tupé a ponižující postupy schovávající se za "tradice"! Ovšem které tradice? Kulinářské těžko! Je to demonstrace frustrace lidského pokolení, který je pro mě osobně na sociálním žebříčku níž, než zvířata... 
 
Krutá teorie: Islám určuje, jakým způsobem má být jídlo připraveno. S tím je spojena rituální porážka. Zvíře má být položeno na zem směrem ke Kábě a zabito podříznutím hrdla a to jedním tahem nože, při kterém dojde k přetnutí tepny, jež zásobuje mozek krví. Po podříznutí má být pověšeno za zadní nohy kvůli důslednému vykrvácení (krev je pro muslimy nečistá). V případě, že dojde k usmrcení zvířete jinak než podříznutím, je maso považováno za znehodnocené...
 
No commenthttps://www.youtube.com/watch?v=h_bZzxep87c
 
Přítomnost: co to je?!? To bohužel nemá nic společného z gastronomií, i když to tak někomu může připadat! Co to jsou za "lidi" co to dělají a ve jménu čeho? Seřiďme si mířidla - gastrotradice to není! Tak co tedy? Je to zvrácená ideologie, která neustálým násilím posunuje svoje hranice absolutního zla směrem k nám! Za poslední měsíc stejným způsobem podřezala před kamerou tři nevinné lidi a rozeslala záznam na všechny možné světovém strany! Máme se bát? Pro Boha Svatého ANO! Ti nemocní už zdaleka nevypadají jako jejich prorok... Vypadají už třeba jako vaše spolužačka ze základky! Ano, ta se kterou se nechtěl nikdo bavit a nebavil... Ta, se kterou se v prváku na gymplu na lyžáku nikdo nepomiloval, ...ani ji nevymrdal.... Neposmívám se jí! Je mi jí líto! Ale právě z podhoubí frustrace a společenského nihilismu se rekrutují takzvaní "bojovníci", kteří jsou schopni opravdu všeho!!! 
 
Já si chci pro svoje blízké, pro tuto moji zemi zachovat vše, co budovali "naši"... Chci moji kuchyni, chci Vánoce provoněné vanilkou a naším Tuzemákem....
 
Stačí?
 
Prosím všechny lidi, kteří chtějí žít v duchu našich tradic, aby přestali zavírat oči nad tím, co se tu - v gastronomii - děje! Napříč politickým, společenským, sociálním a JAKÝMKOLIV jiným spektrem!

17.září 2014
 
CELEBRITY...
 
...do gastronomie, jako její součásti, určitě patří! Podle mě platí pravidlo, že čím lepší podnik, tím větší "svobodu" si celebrita užívá... Platí to přirozeně i naopak... 
 
Trochu teorie: jako celebrita nebo osobnost je označován člověk, který ve společnosti dosáhl vysokého uznání, ohlasu nebo povědomí. Obecně vzato je celebritou ten, kdo strhává pozornost médií. Měřítkem přitom nemusejí být jeho zásluhy, ale toliko zájem veřejnosti se o těchto lidech více dozvědět.
Existuje ještě několik alternativ: lokální celebrita - s lokální působností a povědomím, v kontrastu s globální celebritou. Instantní celebrita - člověk, který svou slávu získal velmi rychle a většinou na základě jedné události. Instantní "hvězdičky" často zažívají svých "15 minut slávy", kdy zhasnou stejně rychle, jako zazářily. Béčková celebrita - člověk, u kterého je ochota médií o něm informovat marginální, popřípadě o něm informují jen ve spojení s jinou "prvořadou" celebritou, ke které mají často nějaký vztah, např choť, příbuzný nebo partner, z čehož vyplývá, že část slávy je indikována i na něj...
 
...a nekonečná praxe: z praxe vím, že v těchto třech, respektive čtyřech skupinách existují další podskupiny. Tato obrovská množina "VIPek" se pak chová na veřejnosti, (ale my se zaměřme jen na gastroprovoz), různorodě... Pojďme se podívat na jejich typické projevy...:-)
Podskupina POLITIK: kolika z vás se podaří setkat se s těmito lidmi tváří v tvář (v případě, že to nejsou vaši příbuzní), když jsou de facto v submisivní pozici? Proč? Protože před vámi stojí a mají - hlad! V naší rozkradené a korupcí zmítané zemičce, hrají tito chlapíci a ženštiny prim... Z obrazovek televizorů a ze stránek nejrůznějších tištěných periodik na nás arogantně čumí sebevědomí strůjci naší "blbé nálady", ovšem je málo míst, kde se musejí (nemusejí, ale chovají) chovat slušně... Je to možná kvůli již výše zmíněnému - důvodu, proč navštívit restauraci... Chci jíst...:-) Každý z nich (z nás) má navíc svoji povahu a ta ještě dotváří již daný povahový rys těchto lidí... Společný jmenovatel je přehrávaná bodrost, kterou dávám na vrub neustálému lovení potenciálních voličů... Mrzí mě, že u nás v restaurantu nikdy nebyl soudruh Jandák, který má jako jeden z mála na herectví papír a v podstatě celý život přehrává...:-) Byla by to výjimečná zkušenost...:-) To takový Topolánek se vám nepodívá NIKDY do očí... Pozor! Politik NIKDY neplatí! Tuto "podřadnou" aktivitu přenechává vždy přísedícímu napravo... Proč? Nevím...:-)
Podskupina UMĚLEC
Podpodskupina HEREC: i bez primárních znalostí, současné divadelní, filmové a televizní tvorby bezpečně uhodnete, jak si ten či onen herec (herečka) stojí... Výše honorářů a četnost obsazování spolu souvisejí a v tom momentě se herec(herečka) prostě neudrží, aby okolním obsazeným stolům nedemonstroval tuto ekonomickou nezávislost... V "lepších" podnicích, kde mají větší "svobodu", jak už jsem se zmiňoval, mnozí z nich trpí - společenská etiketa totiž nedovoluje ani obsluze, ani jiným hostům, žádat o autogram... Obsluze navíc nedovoluje takovouto celebritu požádat o autogram tlustým černým fixem na toaletu nebo na jiné určené svislé místo... 
Podpodskupina VÝTVARNÍK: zvláštní a neoddiskutovatelná (životní) rekvizita těchto umělců, podle které je stoprocentně poznáte, je - šála! A to i v letních horkých měsících... Podotýkám, že se nejedná o šálu sportovního klubu... Dokonce ani v případě brněnské Komety - nedávno jsem utrhl kus rozhovoru mezi ostříleným a dlouholetým fanouškem a evidentně fanouškovským potěrem, jak mu zkušenější říká: "Kometa není hokejové klub vole, to je životní styl..."
Tito lidé po sobě zanechávají na nepředvídatelných místech nějaké dílko... Naposledy, co si vzpomínám, to byla "soška" z látkového ubrousku, za kterou by se nemusela stydět ani pokojská ze čtyřhvězdičkovém hotelu v Sharm El Sheiku...
Podpodskupina MUZIKANT: nejklidnější a nejvděčnější skupina. Existují jen výjimky rockera před tahem, během tahu nebo nejhůře, po tahu...
Podskupina SPORTOVEC: svalovou hmotou obdaření jedinci, popřípadě jejich šlachovití kolegové snědí bez diskuze nejvíc ze všech hostí... Jsou vděční a milí... Většinou mají velký světový gastronomický rozhled! Pak potěší hodnocení hokejisty z NHL: "Hmmm..., víte že máte lepší sushi než v Edmontonu? A to tam na něho jezdí všichni "kluci"..." Při větší skupince dvoumetrových habánů z kanadsko-americké hokejové ligy, v rámci jejich chápání peněz si nikdy nenechám ujít placení - do čapky vloží všichni své diamantové kreditní karty a číšník prostě jednu vybere... Ta pak zaplatí veškerou útratu...:-) 
 
Za svoji kariéru restauratéra jsem jen dvakrát požádal ze své pozice o autogram a krátký rozhovor - Václava Neckáře a Dee Dee Bridgewater...

 

10. září 2014

 
BURČÁK...
 
...když mně Martin řekl poprvé o své vizi - zařadit mě do Zápisníku - zřejmě si přál přitáhnout do pětičlenné stáje nepisálka a v mém případě navíc něco jako gastroglosátora, což později (nedávno) potvrdil... No budiž, je to obor, ve kterém se pohybuji amatérsky celý život, profesionálně pak posledních asi 10 let... Moje teze o tom, jaký mám názor na provozní, tedy že to je majitelem určený zloděj, už byly publikovány na více místech... Také to, že Jiřím Paroubkem řízená partička, která si říkala Restaurace a jídelny (tuším, že to byl státní podnik, nebo snad národní?), se několik dekád poctivě podílela na GASTROGENOCIDĚ našeho národa... 
Možná nastal čas, se na některá témata podívat podrobněji... Začněme naším jihomoravským fenoménem, začněme burčákem...
 
Trochu teorie: burčák je částečně zkvašený mošt z plodů révy vinné, který obsahuje vyvážený a chuťově harmonický poměr alkoholu, cukru a kyselin. Jde o meziprodukt při výrobě vína, který bývá k dispozici několik dní po začátku kvašení moštu. Obsah alkoholu bývá 1-7%.... Český vinařský zákon stanovuje, že se pod názvem BURČÁK smí prodávat výhradně produkt vyrobený z letošních TUZEMSKÝCH hroznů vinné révy. K prodeji tohoto moku pak může docházet jen v období od 1.srpna do 30.listopadu příslušného kalendářního roku! Potud teorie......
 
Hodně praxe: prodávám BURČÁK třináct let, takže si dovoluji tvrdit, že o něm něco vím... Vím jak se chová, bezpečně pak poznám ten pančovaný... Můj dvorní dodavatel, vinař Milan, má pojmenované všechny hlavní fáze jeho života... Vychází z logiky, tradice, terroiru, historie, ale hlavně z vinařského srdce... Tyto fáze jsou: čučí - cvrliká - ide - bůří - je v řiti...
Naše jihomoravská hrdost roste v tomto období končícího léta s počtem stánků s burčákem v ulicích měst. Na druhé straně zažívám každoročně pomyslnou maturitu z asertivity při kontaktu se samotnými jihomoravany... Pro mě osobně se dá toto období pekla rozdělit na tři části:
první - srpen - celý srpen, ať už začne prodej burčáku kdykoliv (nejranější prodej si pamatuji od 15.srpna) se místní pijani soustředí jen na svoji vtipnost a takřka bez výjimky vedou směrem ke mně monolog se společným jmenovatelem jablko, jabčák, mrkev a někteří z nich dokonce posunují hranici zkvašeného nemožna až k zelenině... Říkáte si, co ten Martinkovič blbne? Proč si toho vůbec všímá? No, když 29.srpna slyšíte po tisící slovo jablko...
druhá - září - jako mávnutím kouzelného proutku se nám s prvním školním dnem změní "ovocnáři" na odborníky v oboru enologie a ampelografie (nauky o víně a vinařství, resp. o odrůdách vinné révy). Je až k nevíře, jak dramaticky, lépe nežli nestor českého divadelnictví Radovan Lukavský, dokáží zahrát text: "...prosím vás, je vůbec možné, že u nás na Moravě už je vinná réva v takové kondici, že se z ní dá udělat burčák?" a vměstnají ho do slovíčka - "UŽ?" Opět podotýkám, že ke konci září jsem na "enology" a jejich parádní herecké výkony...
třetí - říjen - období nejkrutější, období vědeckých pracovníků... Jakkoliv se vyčerpání z předchozích měsíců může zdát nepodložené, prodej burčáku v říjnu nemá obdoby... Příchozí, již zdecimovaní dvouměsíční výměnou střevní fauny i flory, bývají agresivní, ale jelikož jde mnohdy o vysokoškolsky vzdělané lidi, nechtějí své nízké pudy, za které se v podstatě hanbí, pustit jen tak a snaží se je podpořit vědeckými teoriemi, vysvětlujícími dvouměsíční špatné zkušenosti s pitím této naší tekuté tradice... Jediná (ne)výhoda je v tom, že už se nejedná o monotónnost, jako v předchozích dvou měsících... Takže mám možnost posoudit desítky až stovky tělesných reakcí oněch klientů, kteří nakupovali u špatných obchodníků... Výjimkou potvrzující pravidlo je třeba celkem milé zhodnocení takové koupě "zajíce v pytli" známého brněnského architekta G.K., který zaglosoval: "Stolice po burčáku je zlatý déšť!" 
Pardon, zapomněl jsem na čtvrtou fázi prodeje burčáku, která trvá od listopadu až do července následujícího roku... Ano, milý čtenáři, máš postřeh - v tomto období už není burčák!, ale mnoho lidí se přesto v těchto typicky neburčákových měsících dožaduje své rozkvašené dávky emocí marně... Celé to pak probíhá následovně (příklad):
Únor 2012
Paní se silným pražským přízvukem: "Dobrý den, máte prosím vás burčák?"
Já: "Ne."
Paní se silným pražským přízvukem: "Hmmm... a sudový ledový víno?"
Já: "Ne."
Paní se silným pražským přízvukem: "Hmmm... tak nějaký jiný podobný víno...-)"
 

 

3. září 2014

 
NEMŮŽU ZAČÍT JINAK... BOHUŽEL... BUBA...
 
Střední Afrika, severní Kamerun, někdy na začátku roku 1997... Dlouho před 11.zářím... 
Až sem mě jednoho krásného dne zavál život, aby mi dal ochutnat něco málo ze svého rohu hojnosti...
Nabídnutou pracovní příležitost jsem chytil za pačesy a vydal se směrem Rychlých šípů, Zikmunda i Hanzelky, hrdinů románů Karla Maye...
Do života mi vstoupil muž... Černoch... Buba...
Pro Boha proč zrovna Buba? Od zhlédnutí filmu Forrest Gump jsem měl pocit, že všichni černoši se jmenují BUBA... 
Po tři léta mi byl blízkým kamarádem a spolupracovníkem... Znalý poměru ve své vlasti mi pomáhal jak nejlépe uměl a rád...
To vše, co jsme spolu prožili, by vydalo na menší román... 
Ale tento román není, oč tu běží...
 
...od svého dvaadvacátého roku života zjišťuji, že se mi vždy a s železnou pravidelností uzavírají kruhy mých životních příběhů, ať už jsou to peripetie, lapálie, veselosti, smutnosti, prostě všechno co se dá shrnout pod tyto pojmy... Uzavření kruhu se dělo a děje po různě dlouhých dobách... Podle toho, jak "životně" důležitá a významná byla ta či ona zkušenost, příběh... Prostě to, co se stalo, mělo doteď vždy svoje vysvětlení...
 
Všechno jednou končí a tak se nachýlily i moje pracovní dny v této muslimské zemi...
S těmi dny ovšem skončila i jiná věc - moje neviditelná ochranná ruka, držená nevědomky nad Bubou...
Neznalá místních poměrů, historie, zvyklostí...
Kruté kultury...
Naše životy se rozpojily...
Po bolestivé zprávě, že Buba byl otráven...................se kruh ne a ne uzavřít... 
Nesmyslnost tohoto činu provedeném na mírumilovném a vlídném člověku - byla pro mě dlouho nepochopitelná... 
Pochopil jsem vše až z tohoto textu...:
http://martinkonvicka.blog.idnes.cz/c/358102/Proc-biolog-ci-ekolog-pochopi-islam-snaze-nez-orientalista.html

 

katalog ... Zápisník