HOME

Andrea Vatulíková

 

Narozena v Brně roku 1984 | právě dokončila filosofickou fakultu v Brně, obor dějiny umění | melancholická básnířka se zvláštní slabostí pro Lisabon | už za studií se pro existenční důvody pokoušela pracovat, prošla třemi brněnskými knihkupectvími (přičemž v Librexu dělala dramaturgyni literárních čtení a výstav a u pana Ženíška vydržela rekordní tři dny) | debutovala v roce 2010 sbírkou básní Ona je ten tragický typ | momentálně se snaží dokončit druhou diplomovou práci a dát dohromady druhou sbírku | čas od času publikuje nějaký článek či rozhovor v některém z literárních časopisů, píše literární recenze a kritiky výtvarného umění

 

30. 1. 2013

SLUŽEBNÍCI SNŮ

Služebná černé pleti si při své práci libuje. Dnes uklízí osmi-pokojový honosný byt jedné velmi uznávané právničky. Zapne si rádio na plné pecky (použije to velké, s hifi, které paní domácí nikdy nepoužívá) a začne snít o tom, že uklízí svůj vlastní krásný a bohatý příbytek. Fyzickou práci, kterou už má v malíku, nevnímá. Zatímco se její černé ruce ještě více očerňují cizí špínou, její hlava se pročišťuje, je svobodná.

. . .

Kavárník-filosof tiše pozoruje dění kolem sebe, zatímco já pozoruji jeho ze svého okna v Lisabonu. Tento muž s bílou hřívou a nezaujatým pohledem ví, koho obsluhuje. Má tušení o tom, kam jeho zákazníci zamíří pak. Dělá i tak, že neví. Je to moudrý muž hledící si svojí práce, to, že je na ulici prostituce, ho nemusí zajímat. Je to za okny jeho království.

Podobně je na tom kavárník filosofické fakulty, který zná dopodrobna životy profesorů, doktorů a doktorandů. O přestávkách mezi hodinami, kdy vyučují, svěřují mu své nešvary, ve snaze se od nich očistit. Tváří se jako kamarádi, ale myslí si o něm své. On pokorně poslouchá, posluhuje, a tváře se, že je pod nimi, přijímá jejich špínu.
Po nocích při přípravě snídaní pro své strávníky (smaží vejce, plní toasty) poslouchá moderní klasickou hudbu a prokousává se svojí obrovskou knihovnou. Mohl být jedním z nich, ale rozhodl se pro podnikání.
A tak s nadhledem sleduje veškeré dění (jako pikolík z Hrabalova Obsluhoval jsem anglického krále) a o morálním kodexu některých akademiků (vyučujících filosofii, krásná umění a etiku) si myslí své.


23. 1. 2013

(Vždycky všechno doceňuji až zpětně… a zpětně se mi prožité ověřuje a vrací. Se zimním přídělem nostalgie… přikládám tuto báseň z loňska. Touto dobou už v Lisabonu vonělo jaro a když jsem ho nenasávala po palmových parcích a městských plážích, psala jsem diplomku u mini stolečku zcestovalé Portugalky Sary Monteiro).

VIAGEM AO CENTRO DE MIM

Jak to vidím Paní má malý rádio na němž si vždycky pouští při snídaní písničky a možná hlavně zprávy je právnička Všecko jí trvá strašně dlouho – dlouho snídá dlouho se koupe ostatně – je to Portugalka Mám pocit že vede hrozně smutnej život…

Zároveň se chci zbavit toho dojmu že prizmatem své tragiky nazírám všechno a všechny tragicky Proč by ta paní měla bejt smutná?

Vždycky mě dojímalo – už jako malou když nějaká starší holka měla v pokojíčku panenku Byl to asi pocit nějakého mateřského pudu
který se později rozvinul v něco víc Malá panenka nebo malý rádio
jako signifiant jakési osamělosti

Paní má kocoura s ruským jménem který mi skáče po písmenkách a divnýho syna jenž tráví život pod dekou u televize (tak šťastně ho vždycky svolává k večeři) A prý taky dvě dcery Jedna z nich (architektka se zájmem o divadlo) žije v Riu de Janeiru Nakreslila mnoho obrazů (ženské akty a mořské motivy) a napsala knihu s názvem této básně

A krom pokoje a muziky užívám i její klíče s visačkou Sara

Malého plyšového delfínka co na nich visel jsem uklidila do její skříně

. . .

(Dnes bych ještě možná dodala: Jednou jsem si v návalu ženství půjčila její sukni Ta plážová díra stejně jako rest v podobě vypité láhve brandy z baru její matky mě pak ještě dlouho strašila. I takové suvenýry se přiváží ze školních pobytů u moře…).

Igor, strážce mého pc…

Paní majitelka Igora na karnevalu…


16. 1. 2013

MOJE HISTORKY Z LISABONSKÉ DOPRAVY

Vítejte v Lisabonu. Místní obyvatele nejlépe člověk pozná při cestování veřejnou dopravou. Ač jinak plašší a prchliví (tady nemají kam utéct, mohou se pouze přemístit, což často a s oblibou dělají) – v „MHD“ se prostě odvážou, povídají si – respektive velmi nahlas sdělují svoje dojmy – černí, bílí… jako by tu neexistovala segregace. Když jsem před dvěma lety poprvé nastoupila na palubu žlutého Carrise, konstatovala jsem: dobytčák! Cestující do vás i do sebe navzájem neustále vráží, těkají očima, přesedávají, šplhají po tyčkách, ne nepodobni opicím. Jsou „hrozně hluční“, taktilní a uřvaní – jak z řetězu urvaní – a tak zvláštně neohrabaní. Neomalenost, to je to slovo. Jednou jsem při jízdě autobusem měla na dvousedadle vedle sebe v tašce položený příruční počítač, autobus byl poloprázdný. Najednou se ke mně přiřítila jakási žena – říkám si – to by snad neudělala… a pak – normálně bez skrupulí a omluv – zasedla mi notebook!

Když se náhodou člověku zachce vystoupit, musí si zazvonit. Pokud totiž na další zastávce nikdo nezamává, autobus jednoduše nezastaví. Ale to jsem zjistila až později. Vše, co má kola, tu jezdí nebezpečně rychle, bylo by romantické zemřít v lisabonském taxíku, který vjel ve dvousetkilometrové rychlosti při předjíždění do protisměru. Jednou jsem takhle cestovala přeplněným autobusem, vetknuta do šprušlí vepředu. A tu jsem zaregistrovala zvláštní chování jedné babičky, sedící na sedadle pro „jednoho a půl“. „Přisedněte si, seňore“, vábí jednoho černocha. Ten se o to postupně pokouší, sedí na půl žerdi, zatímco ona nepřestává udržovat konverzaci. Když se uvolní místo vedle, muž si přesedává. Nastupuje další stařec: „přisedněte si, seňore“, paní to zkouší znova. Až do té doby, než potká muže, kterého už zná (a beztak ho poznala tímto způsobem).

„To se v Česku nemůže stát, že by ti zastavili mimo zastávku,“ konstatuje moje česká přítelkyně. To jen tady: panuje chaos! …maskující se jako dobrota; liknavé dobré srdce. Na druhou stranu jako by se to zas jinde snažili dohnat – například ve školství vládne obrovská byrokracie, najednou Portugalci až nezdravě lpí na banalitách, jako by se právě probudili ze snu (napůl spící a na půl bdící) a snažili se za každou cenu všechno dohnat. Výsadou lisabonského metra jsou slepci. Moje přítelkyně, která pracuje na velvyslanectví, konstatovala, že tady mají žebrání v metru jako „regulérní zaměstnání“. Musíte si dát pozor, aby vás nesmetli, jsou rychlí jako ďas, nestačím jim uhýbat… Ve zkratce – Lisabon zdá se být slepým městem (slunce jim postupně vypaluje zrak), o to však hlučnějším.

Situace. Tak tohle se může stát opravdu jen v Lisabonu. Tramvaj s číslem 15, v níž cestuji k moři, se náhle zastavila. Stalo se, že auto na vedlejší silnici bylo neočekávaně příliš velké a namáčklo se těsně k tramvaji, čímž došlo k oboustranné paralýze. Silné troubení a dlouhé čekání. Tohle je opravdu prekérní a velmi komická situace alá Wendersovo Lisbon story. O tomto městě nelze natočit než komedii plnou bizarních scén, souhlasím s panem režisérem.

Kouzelným zážitkem (který nemůžu vynechat, ač už se stal notorickým, ale přesto neztrácí na svém půvabu) je jízda v malé žluté stařence, kodrcající se o víkendu na Feira da Ladra (v překladu trh kradených věcí). Ano, řeč je o místní atrakci z pohlednic, která je tolik oblíbená turisty. Ti mě nepřestávají otravovat svou neutěšitelnou nadšeností – vyklání se z okna, fotí a natáčí – všechno fotí a natáčí, zatímco je kapsáři ve svém nejproduktivnějším pracovním čase nepřestávají okrádat. „Cikáňata“ naskakují za jízdy, chvíli se povozí na schodkách vně a seskočí. Stařenka hrčí a funí do kopce… ale nakonec ho nečekaně rychle zdolává – jak by se to nepodařilo lecjaké mladici. Auta musí před touto starou dámou obvykle půl kilometru couvat, protože do velmi úzké alfamské uličky se vešla jenom jedna kolej (tramvaj v protisměru má zrovna červenou, pokud funguje semafor), ale když tam vjede auto, je to průšvih. Tahle tramvajka mívá někdy obrovské zpoždění (půl až tři čtvrtě hodiny)… a jednou nejela vůbec. Slezla jsem tedy kopec pěšky… a najednou se ocitla v davu lidí – stávka. Aha – to byl ten důvod… To je Lisabon. Všude požáry, zácpy, stávky… jó, tady to žije!

S řidiči bývá též legrace – někdy pózují turistům do fotoaparátů, místo aby se dívali na cestu, jindy čtou o červené noviny, přičemž zelenou bravurně poznají po sluchu (což znamená dalších pět vteřin četby). Nebo řidič zastaví tramvaj či autobus a klidně si odskočí něco koupit… normálka. Občas se tu dají potkat skupinky usměvavých uniformovaných revizorů (některé věci tu mají naopak až přehnanou formu). Ne jako u nás – maskovaných za normální cestující; vychytralé mimikry, aby je nikdo nepoznal. Tady tento nepříjemný proces probíhá jako rituál slušných lidí (ač se občas stane, že se uniformovaný dobrák pohádá s (i pletí) černým pasažérem, který urputně obhajuje svou obrazovou identitu na „šalinkartě“ jiného muže. Při čekání na autobus se cestující na zastávce řadí vzorně do fronty, jak jsou naučení; do autobusu se pouští první ten, který přišel dřív. Další paradoxní pokus o přehnanou kultivovanost v tomto divokém kraji. Všímám si, že už deset minut na světelné tabuli stojí, že dvanáctka pojede za šest minut. A nebo tam nestojí nic (jako by byla pro tento den tato linka vyřazena z provozu)… a najednou z ničeho nic přijede vaše číslo jako první.

Jednou v noci jsem čekala na Cais Sodré („rozjezdové místo u řeky“) na noční rozjezd. Místo autobusu však přijela dodávka. Vietnamská „spolučekající“ mně lámanou angličtinou verbuje k nastoupení, prý je to náhrada za autobus. Haluz – ocitla jsem se v noci v neznámém autě jen s řidičem a tou Vietnamkou… a ještě jsem pak od řidiče (který si odskočil do obchodu) vyfasovala koláč. Nebo výjev: malá tramvaj v Alcantaře naložená kamením. Začala jsem věřit, že je tady možné všechno…

Portugalci jsou prostě skvělí – jezdí s rozbitými (či upadlými) zrcátky, usínají v restauracích… Přechází silnici výhradně na červenou, s policajty v čele. Nabídnou vám posezení u silnice – běžně – kovový stolek a židličky… kdo by chtěl piknikovat u smradlavé hlučné cesty? Tady slepci tancují na zastávce, aby na ně černí řidiči laskavě zakřičeli jméno konečné stanice: Cais Sodré! A jednou jsem zažila, že při čekání na vlak (navzájem se neznající lidé) dokonce zpívali! Dovedl by si tohle někdo představit v pražském metru?

Situace. Několikahodinové čekání na šalinkartu v obrovské frontě. Čekající leží, tančí, nechávají se smetat slepci… A pak: některé průkazky se ani nenaleznou. A když – těžko se identifikovat se zpitvořenou fotografií.

Autobusy jezdí tak rychle, hází s vámi… jste celí obouchaní. Ano, někdy je to až nepříjemné, jak hlasitě telefonují, jak se na vás lepí (bílí, černí – atakují vás svými pachy). Jak nahlas křičí – doslova řvou do telefonu, jeden přes druhého, až vás z toho rozbolí hlava. Ano telefonují, Portugalci neustále telefonují – autobus neautobus, metro nemetro – na rozdíl od toho pražského – tady mají signál! Jsou mnohdy na zabití. Z toho se člověk vždycky zvláštně slituje a nakonec nemůže nekonstatovat že jsou vlastně super – ad absurdum. Jsou jen živější. Na mě, konzervativního Čecha, co potřebuje svůj klid, je to trochu moc. Přemýšlím, nebylo-li by mi lépe ve Vídni. Ovšem člověk si postupně zvykne… a nakonec si tuto typickou dopravní lisabonskou atmosféru dokonce zamiluje. Nepříjemný a protivný pak bývá přechod (na letišti) do studeného, smutného českého autobusu. V Lisabonu, kde člověk nerozuměl, mohl snít nebo číst. A pak – ta neopakovatelná energie, radost, vůně – doporučuji ponechat si písně v mp3 přehrávači (zakoupeném na Feira da Ladra) přesně v tom pořadí, jak jste je poslouchali tam. Pak už stačí jen nastoupit, nasadit sluchátka… a představovat si, že jedete třeba do Restela navštívit básníka Františka Listopada. Dovezla si z ciziny malou krabičku, se kterou se dostává do jiného světa…

(Zkrácená verze vyšla v listopadových Literárních novinách s názvem Dobytčákem po žluté).


9. 2. 2013

NOČNÍ ZÁLETY S MÚZOU (Věnováno Miroslavu Fišmeisterovi)

Múza je jezevčík drsnosrstý (hrubosrstý či podle mého nejnovějšího a favorizovaného objevu – drátosrstý) bez papírů. Pochází z drsného kraje, kde se na Bruntálsku stala z nehody vlastně docela šťastná náhoda, když se zjistilo, že fenka podobného vzezření (její máma Blažena) čeká štěňata s pravým mysliveckým „drsoňem“. Nakonec se jich v Jiříkově „na konci světa“ narodilo deset. Největšími rebely byli „Horáček s Pažoutem“, dva černí nevzhlední tlusťoši; nejmilejšími nám však byli dva nejmenší: fenka (později pojmenovaná jako Múza) a pejsek, uťáplý, hubený a s nejvíce drsnou srstí, kterého nikdo nechtěl (snad kdyby byl buldočkem…). Tragičnost jeho osudu završila nehoda; byl přejet pro tento region známým fotografem Jindřichem Štreitem (nebo jeho bratrem). Vzhledem k podezřelému vzhledu matky se dlouho spekulovalo, co z Múzy nakonec vyroste. Jako štěně byla spíše hladká; ovšem nyní; po štěňatech; jako by se ke své dospělosti nakonec proměnila; s oblibou jí cituji verš: „vyrostla jsi do krásy“. Zdrsněla. Dorostly jí fousy, které si ale čas od času pro svou oblibu (typickou ke svému druhu) v nornictví sedře. Snad co je malinko na pováženou, jsou delší nožičky. Povahou je ale typický jezevčičí paličák… a pro své pohlaví ještě s tradiční nevrlostí a bojovnou posedlostí feny.

„To myslíte jako divadelní Múza?“ Zeptala se paní provaděčka v Divadle Radost při Muzejní noci. Mohla by být, ale není; Múza je Múzou básnickou. Když člověk neví, jak se říká: „nemá Múzu“ a jen naprázdno hledí do počítače… Ona prostě přijde a skočí mu do klína. Na svůj věk toho má již hodně nažito. Ze zpustlého klidu vesnice přešla rovnou do hektického a inspirativního městského života; hlavně toho nočního a kulturního. Múza je odmalička vernisážovým psíčkem (co ta už viděla umění: kdyby jen uměla mluvit či psát), podobně jako Honza, se kterou si kupodivu sedly. Honza je fenka Šárky Svobodové z brněnského Domu umění pojmenovaná po Honze Krejcarové, milence Egona Bondyho. Je to bílá variace typického intelektuálního psíka se smyslem pro protřelost a hravost (nejlépe s petlahvemi či kelímky od vína). Kromě vernisáží navštěvuje Múza také básnická čtení; ani básníci na ni nedají dopustit. Po čtení Petra Hrušky s námi prošla nocí všemi možnými putikami; básník po ní – a dokonce s radostí – uklízel rozkousané podtácky v hospodě u Emila (dostali jsme za ni „sprďunk“ od hysterického gay číšníka). Když básník, kterému jsem poskytla nocleh, ráno objevil na stěně záchodu vylepený vzkaz od sousedů: „Váš pes štěká po hodině, vstáváme ráno do práce,“ začal Múze s nadsázkou domlouvat: „Múzo, neštěkej na hodinu, nesmíš na ni štěkat.“ To byl loňský podzim, za okny v metafyzickém antonioniovském větrnu se pohupovaly spadané listy barvy naší Múzy; v okně do typicky „hruškovské“ kuchyně dva básníci s Múzou, čtoucí nahlas Magorovu báseň o tom, co se má nakoupit.

Aby to nevyznělo, že jsem nějak domýšlivá nebo si situaci příliš přikrášluji: Múza samozřejmě oplývá také typicky psími vlastnostmi, na kterých není skutečně nic povznášejícího. Krom toho, že je odmalička hyperaktivní; za hlavní cíl života považuje věčnou honbu za tenisákem (varianta venkovní: za klackem). „A od té doby se z mého psa stal dement,“ stěžoval si majitel jednoho podobně postiženého psa. Jak psa jeho ne moc vzletné posedlosti zbavit? Raději to vzít sportovně; ona nemůže a neumí číst, tak se raději dala na sport – alespoň v něčem je opravdu dobrá. Krom mrštnosti je také vychytralá jako čert a ovládá nejrůznější taktiky ve hře. Při společných nočních toulkách Brnem pak musí nastoupit lidský smysl pro poezii, kde sehraje svou úlohu intelekt, který má v povaze jenom člověk. Chodíme s Múzou po nocích poslouchat operu na schody Janáčkova divadla, nahánět Múzy (obrazy a verše) nočním Brnem. V létě si ve dne v noci společně čítáváme u řeky (já čtu, ona se stará o výtvarnou stránku – ilustruje mi knihu zpravidla hnědými kapkami). Jsme dokonalé souputnice; od malička ji mám naučenou „navolno“. Dělíme se společně o to, co nalezneme nebo koupíme; na ulici nebo u ťamanů; sdílíme poblouznění nočním městem i následky našich divokých „tours“; jen s tím rozdílem; že Múza bývá osvobozena od mohutných kocovin. Čím by pak v tomto stavu vyždímanosti a tuposti měla inspirovat, že ano.

O tom, že má Múza smysl pro švankmajerovský surrealismus, nemám pochyb. Tento lovecký pes si právě hraje s nohou staré gumové panenky, kterou kupodivu amputovala až po pár dnech (no jo, stará dobrá kvalita). Všude se válejí prstíčky. O Múze toho není nikdy dost. Mohla bych pokračovat o tom, jak se s Marianem Pallou přetahovala o slovo při jeho performanci na Měsíci autorského čtení nebo jak před pár dny hlasitě rozmlouvala ve Švandovi se znovuvzkříšeným básníkem a nakladatelem Erikem Fričem. Světem už také kráčí dva Múzini potomci; Čůza (nově „Bettynka“) a Lúza (později Lojza a ještě později u nové majitelky „Tazík“). Lojza s námi týden žil, ale už to nebylo ono… Múza byla prostě Múzou; odmalička. A vůbec nejlepším zážitkem je potloukat se s Múzou prázdným nočním parkem (třeba v Lužánkách) a volat na zaběhnutého psa se strachem a očekáváním v hlase: „Múzo, Múzoo!“ Zavolejte Černovice, potuluje se tu nějaký zblázněný básník…


2. 1. 2013

Minule jsem zde publikovala báseň pro Františka Listopada. Dnes připojím do dialogu, „jak se věci měly a mají” z jeho pohledu. Tato báseň se málem ztratila; když jsme spolu minulé jaro (v únoru už bylo v Lisabonu jaro!) dávali dohromady jeho sbírku Soukromé západy slunce, která vyšla v den jeho 91. narozenin v nakladatelství Dauphin. Je jednou z mých nejmilejších… a patří do naší soukromé korespondence. A taky už vyšla knižně… proto si ji zde dovolím publikovat.

František Listopad I Z CIZÍHO KREV TEČE

Už skoro nespím Hlavou se mi honí myšlenky Jak to bude s dřívím na zimu Proč sis povzdychla kvůli polibku ve dveřích Kdo za mě zaplatí mrzutý účet Až se znovu nenarodím Nebudu to dělat jinak Už skoro procitnu Jak je to s biblí Podobně jako s meteorologickými zprávami Kdyby nebyl vyhořel jazzový klub Zastavil bych se tam příští noci Vím nic není definitivní Ani to viditelné ani to dotýkané Slyšel jsem ze jsi jezdila každé odpoledne Autobusem 36 z Brna až k Atlantickému oceánu V noci jsi však stála na stanici sama Namátkou jsem tě zahlédl Avšak nevystoupil ze svého kočáru I z cizího krev teče V našich rukách jen básně Vyměňují meče

Únor. 2010, F. L.

Z našeho prvního setkání v roce 2010…


26. 12. 2012

(Poetické intermezzo – vzpomínka na Františka Listopada, k jeho 91. narozeninám)

POSLEDNÍ AUTOBUS Z CAIS DO SODRÉ

Pozdní Goethova Múza zůstal sedět v autě nohy rodina Poslední pískající remorkér kdyby byly v řece mořský ryby Její žena je prý dobrá žena prohlásil aniž by tušil (kdyby to snad bylo trochu vhodné) doprovodil by ji –

Potkali se tam kde všechno je možné (na předělu poezie k próze) Kde Lisabonem jak život plyne smíšenina řeky a moře –


19. 12. 2012

VLNĚNA „CITY“

Brněnská Vlněna je novorenesanční stavba z 19. století, která sloužila jako textilní podnik. Už patnáct let však tento komplex staveb s pozoruhodnými architektonickými prvky chátrá. „Památkáři“ dlouho bojovali o její restauraci (podobně jako u nově zprovozněné Vaňkovky nacházející se o pár metrů dále); marně. Ministerstvo kultury rozhodlo: míra poškození je natolik značná, dojde tedy k demolici budovy. „Bourání je hotové rychle, ale zároveň s tím odchází i určitá kulturní hodnota areálu,“ vyjádřil se Roman Čerbák z Národního památkového ústavu. Místo Vlněny zde má vyrůst nový obchodní a bytový komplex. Pravdou se však ukázala být jen druhá část Čermákovy věty. Budova se má sice bourat, ale kdy: to je ve hvězdách.

Budova staré Vlněny

Nastalá situace jako by parafrázovala děj divadelní hry Radoky oceněného slovenského režiséra Viliama Klimáčka „Jsem Kraftwerk“, kdy herci brněnského HaDivadla obsadili na scéně co by zatvrzelí umělci starou továrnu a nechtěli ji opustit… „Na Vlněně“ dnes vedle sebe koexistuje komuna umělců, převážně výtvarníků, s „pracujícími“, převážně však v uměleckých oborech (textilní průmysl, architektura atd.). Co se této polorozpadlé bývalé továrně rozhodně nedá upřít, to je inspirativní prostředí. Samozřejmě že všichni, kteří zde bydlí, tak činí neoficiálně (přívětivý pan správce dělá, že nic nevidí). Jako „byt-ateliér“ využívají tyto „kancelářské prostory“ lidé uměleckého zaměření, kteří nechtějí platit drahý nájem, nemají na něj… nebo jim vyloženě takový „komunitní“ způsob života vyhovuje. A přicházejí noví a noví „vyvrženci“ se svými nábytky. Tato „alternativa za dva tisíce měsíčně“ se holedbá svými specifiky; např. jednou sprchou pro tři patra (s nápisem „Vytírejte po sobě, aby to tu nekvetlo“), nádobí (a štětce) se chodí umývat do „umývárny-záchodu“ v přenosce…; ovšem můžeme se také pochlubit uklizečkou a luxusním záchodkem se záclonkami. Prostor není „špinavý“, je jen neudržovaný, zašlý… polorozpadlý; vhodný přesně k účelům, které právě plní. Na střeše Vlněny se pak dá v létě opalovat, popíjet v noci víno, tvořit nebo číst na polorozpadlém křesle knihu.

Střecha (foto Martina Dobrovolná)

Ovšem takový alternativní způsob života může být nepohodlný těm, kteří jsou již uvyklí komfortu (jen o něj třeba z existenčních důvodů přišli). Např. stěny jsou zde „z papíru“ (takový „japanese style“); nejlepší je, když po náročném dnu před půlnocí ulehnete a ve vedlejším ateliéru se zrovna začne „tvořit“ za pomocí decibelů pro vás nesnesitelné hudby. Další stres pak woody-allenovskému neurotikovi můžou způsobovat „noční cesty“ na wc; ano, umělci jsou noční tvorové. Při „open ateliers“ se „spolu-sdílitelům“ stejného prostoru naskytla podívaná přímo do útrob ateliérů/bytů. Svým způsobem konformní a konvenční „architekti“ tak pohrdavě na „bohémy zde žijící“ shlíželi jak na opice v zoo… Kromě zde pracujících architektů obsadili celé třetí patro „modeláři“, kteří se už „dva roky odtud stěhují“. Všichni se na tu událost nesmírně těší, protože jsou se svojí „výrobou vrtulí“ nesmírně hluční. Každou půl hodinu zrovna v našem „ateliéru-kanceláři“ hučí jakýsi agregát (to je něco na moje nervy!), „soused“ si zase stěžoval na zvuk „jezdících vozíčků“, kterých si od té doby také všímám. První patro tvoří z poloviny „Šestá větev“ – kanceláře pracujících – a komunita semkutých umělců z FaVU se společným prostorem, lednicí, křesly a stolem na chodbě; jsou to dva úplně odlišné světy. Co ale musím ocenit (můj „ateliér“ se nachází v patře druhém); lidé zde žijící jsou mírumilovní, nekonfliktní, otevření… díky bohu!

Momentka z areálu (foto Martina Dobrovolná)

Jedni ze zde nastěhovaných jsou „Horákovi“; téměř sousedé. Je to pár dredatého volnomyšlenkářského malíře a „čarodějnické Židovky“ (která se za ním nedávno nastěhovala i s nábytkem, který dlouho zdobil chodbu). Tito lidé působí jako takoví kočovníci, s ničím se nepářou, ničeho se nezaleknou; zvuky jejich hlučné lásky jsou k slyšení v jakoukoli hodinu. „A ona se pak klidně vydá na záchod tak, jak se probudí; nahá“ – slovy Ondřeje Horáka – „když předtím trochu popije“. To se pak naskytne architektům podívaná… „Horákovi“ dokonce pravidelně o víkendu perou (jsou to kumštýři, bůhvíjak se jim zde podařilo zapojit pračku); čas od času tak vytopí spodek; hospodu pod s pravidelným pátečním cikánským discem (Romové a umělci jsou vůbec specifičtí pro tuto lokalitu). Čas od času se také „semelou“, že „lítají střepy“. Ano, Vlněna se má bourat, a umělci už ji „předbourají“ dopředu. Nedávno nás probudila italská hádka, které jsme se stali svědky. Ona se vrátila ráno z hospody a nemohla se dostat dovnitř: začala tedy demolovat „papírovou stěnu“ (stav její psychiky pošramocené bůhvíčím zde asi není nutné komentovat). Součástí zrovna jejich „domovní stěny“ je ale i skleněná tabule… Co teď, jen mlčky přihlížet, volat policii nebo blázinec? Po hlavní atace hysterie se architektům, kteří přichází ráno do práce, naskýtá pohled: on v trenkách, ona nahatá se smetákem; oba se šmouhami po těle, pořezaní, pokousaní… Ateliér malby měl vánoční večírek!

Znepřístupnění chodby po „válce Roseových“

Vlněna má také svou „privátní“ galerii, Galerii pana Šťovíčka, kde se konají pravidelně výstavy vernisážemi zahájené. Pan Šťovíček je onen správce budovy, který má na starosti všechny opravy (a vyhodit pojistky tu jde přes množství spotřebičů celkem snadno); anděl strážný všech „nerozvážných umělců“. Nejlepší je přijít z jedné či dvou vernisáží, artem a vínem rozparáděni „domů“, a zjistit, že ta akce, která je avizovaná na prosklených dveřích, probíhá vlastně dneska. Je to jistý druh luxusu; mít galerii přímo doma… Je to takový brněnský Berlín, je to ryzí underground… Samotnou „galerii“ tvoří pouze prosklená skříňka – jako prostor k instalaci, k performanci (pro nezasvěcené – existuje např. také Galerie Kaluž – kde je skutečná kaluž prostorem pro uměleckou akci – to už je úplný „úlet“). Po performanci umělecké skupiny Prasata si lidé docházející sem za účelem (státem uznávané) práce stěžovali: „Prasata už to fakt přehnala“! Vyšplíchala „galerii“ i průchozí prostory růžovou hmotou, která brzy ztvrdla… To pak nastoupil pan jednatel do prostor komuny, zrušil na chodbách křesla i lednici…; ovšem jen dočasně: umělci se jen tak nevzdávají!

Znepřístupnění suterénu Vlněny po akci „Prasat“ (foto Galerie pana Šťovíčka)

Ano, ideální by bylo mít tento prostor na práci a chodit spát jinam; ovšem na volné noze stojící umělci mají se svým stylem života hluboko do kapsy. Prostor je však velmi tvůrčí, vůní terpentýnu se tudy nese inspirace; je sdílená a nakažlivá. Cítím ji, ač nemaluji, ale věnuji se „svému druhu umění“; píšu poezii, recenze… (oni tvoří, projevují se výtvarně; a já se pak o jejich díle třeba vyjádřím poetickými slovy), koexistence s malíři je sympatická a plodná. Před zde pracujícími jsem se dlouho bavila předstíráním, že sem chodím „taky do práce“; uhodnout heslo wifi naproti sídlících architektů bylo tak snadné… Co víc si přát od tohoto „luxusního apartmánu v centru Brna“, odkud to mám na hlavní nádraží pouhé dvě minuty? Napůl luxus (když si to člověk „vychytá“), napůl „squot“ – ve světě jsou tyhle „lofty“ dnes hodně moderní… Existují však také „lofty“ předělané na byty se vším všudy (v takovém prostoru už jsem také bydlela, je ovšem finančně podstatně náročnější). Tady se musíte smířit s tím, že když chcete jít ve čtyři ráno v pyžamu na záchod, vyleze třeba zrovna „pošahaný“ soused a začne třepat spreji, které šplíchá na plátna rozložená na chodbě… grrr, asi měl zrovna Múzu! Je však důležité si uvědomit, že tahle alternativa není navždy; jednou budu sentimentálně vzpomínat…; až Vlněnu skutečně zbourají.


12. 12. 2012

Z KŘESTU NEJLEPŠÍCH ČESKÝCH BÁSNÍ 2012 (Aneb „básníci se hrozně blbě oblíkají, postrádají styl a neumí se vyjadřovat“)

Na úvod trošku objektivně. Ve středu 28. 11. proběhl v Praze v Café v lese křest Nejlepších českých básní 2012. Letošní editorkou byla básnířka a bohemistka Simona Martínková-Racková (básník a literární kritik Antonín Brousek nakonec musel z tandemu pro nemoc nečekaně odstoupit). Faktem je, že se všichni těšili, jak letošní ročník dopadne – po podivně pro mnohé „surreálném“ loňském ročníku pod taktovkou týmu Král-Štolba.

O Simoně Martínkové-Rackové je známo, že má slabost pro nejmladší českou poezii, o které také píše dizertační práci. S většinou básníků udržuje také přátelský kontakt; mnozí její přátelé-básníci doufali, že to bude právě jejich dílo, které do antologie vybere. I já byla mezi nimi. Simoně se však nedá upřít obrovská profesionalita, se kterou do projektu šla. Až do poslední chvíle „to“ přátelům neřekla.. všichni jsme se tu radostnou zprávu dozvěděli až z emailu od nakladatelství Host. O objektivitě autorčina výběru také svědčí fakt, že zdaleka ne všichni z řad jejích přátel se do antologie vešli, tato básnířka a bohemistka umí rozpoznat kvalitu, a ta byla pro ni rozhodující. Důkazem je nádherná kniha členěna autorčinou erudovaně-intuitivní logikou do šesti poetických oddílů. Při „spojování“ jednotlivých básní skrytě odkazovala na sebe básníky, kteří spolu mají nějaký „vztah“ (já jsem mezi milovaným Františkem Listopadem a Sylvou Fischerovou, jejíž báseň nese stejný název jako ta moje – „Matky“).

Autorem všech fotografií je Ondřej Lipár (http://www.flickr.com/…32129767630/)

A mé subjektivní dojmy z „poetické Prahy“? Den před křestem proběhla na Akademii věd diskuse s názvem „Česká literatura 2012: první bilance“. Řešila se zde za poslední rok vydaná literatura, posuzovalo se, co za něco stojí, a co naopak vůbec nemuselo vycházet. Abych pravdu řekla, nic nového mi tahle „debata škrobených akademiků“ nepřinesla. V duchu jsem si znovu opakovala: Ještěže jsem nikdy nešla studovat literaturu! Jak řekl kdysi výtvarník Vladimír Kokolia: „Umění je u mě,“ tyhle konfrontace s vědou ho spíše nepříjemně narušují. Tedy moje umění: literatura, poezie. Díky studiu dějin umění mám kýžený odstup… poezie je jen u mě… podobně jako u básníka-kunsthistorika Jiřího Kuběny nebo jako byla u Magora. A když se člověk odpoutá od svého nitra a začne svou poetickou kreativitu uplatňovat jako řemeslo… může pak psát o výstavách jako by psal báseň. Simona Martinková-Racková takto píše o poezii. Mnozí jí mohou vyčítat „anti-akademický přístup“, ovšem co je důležité: zachovala si intuici, která je tolik typickým projevem ženství. Simona je také literární kritička, která „oživuje“ českou poezii, křísí… vrací ji k jejím kořenům – /hledá) odkud vzešla – z jakýchsi pohnutek psychických, (ne)vědomých, smyslových… snaží se nepoužívat odborné formulky a naučené, stokrát přežvýkané poznatky, chce si na to přijít sama… jako by se to (pro ni) právě narodilo – a takto to pak podává; vlastně čtenáři ukazuje, co je na tom a tom textu pro něj aktuální, jako to dělá dramaturg při výběru divadelního repertoáru. Prostě a jednoduše: vrátila poezii (koho, co) poezii (komu čemu); vrátila ji zase tam, kam patří.

„Básnické outfity“ Kateřiny Rudčenkové, Jitky N. Srbové atd.

Jedním z mých nejsilnějších dojmů z křestu je, že „básníci se hrozně blbě oblíkají, postrádají styl a neumí se vyjadřovat“. Co bychom taky chtěli od „zamindrákovaných introvertů“? Navykla jsem bouřlivým večírkům otevřených výtvarníků, kteří si umí ze sebe, ze světa vystřelit a podle toho i vypadat… Básníci jsou příliš vážní, strozí až akademičtí. „Přijde mi, jako by půlka autorského osazenstva byli blázni a druhá půlka psychopati“, svěřuji se Simoně – a ona se mnou souhlasí. Ovšem co se divím – ani já jsem nebyla jiná. Celou střední školu jsem prochodila v „nevkusných hadrech od ťamanů“ schovaná za černými brýlemi a skoro s nikým jsem nemluvila. Můžu být vděčná za to, že jsme (na rozdíl od „béčka“) museli absolvovat místo dějin umění ruštinu. K dějinám umění jsem si pak našla cestu sama, nechala jsem se jimi vzrušovat a snila o studiu tohoto oboru; když jsem se kodrcala do školy a mé oči pod tmavými brýlemi poprvé spatřily černobílé reprodukce známých děl. Jediný, kdo tam měl styl, byl showbusenessem protřelý Michal Horáček. „Jen zkuste si mě vygooglovat – nic na mě nenajdete! / Tak bezvadně se umím schovat,“ jako by svým chováním ilustroval svá slova z básně „Vltava je studená“, která byla vybraná do „Top stovky“. Krásné, že si uznávaný textař ve zralých letech „odskočil“ do menšinového žánru poezie… Beru to jako jistý druh smíření, návratu ke kořenům. Ovšem akademik Petr Král, co by „Karel Gott české poezie“, projevil s výběrem mediálně známého „(show/busines­smana)“ ve svém proslovu svými narážkami jistý nesouhlas…

Petr Král a Michal Horáček seděli příliš blízko u sebe…

Vraťme se však ještě na večírek. Důležité je také si uvědomit, že jsem tam vlastně nikoho neznala. Třeba nejsou tak špatní, jsou jen méně dostupní. Simona se baví postupně snad se všemi, seznamuje mě, ale moc to nefunguje; asi že to neproběhlo „přirozenou cestou“. Ona však rozumí jejich dílům, jejich duším… Je mimo jiné také krásnou ženou; je jim Múzou – a oni ji milují. A ona je… Je pro poezii novým dechem, vlnou, mízou, inspirací… Na literární debatě předchozího dne, kde vystoupila za poezii, se posadila – živá a ve flamecových šatech vedle těch „naškrobených papalášů“, co si říkají akademici…, kteří chtě nechtě posunuli literaturu (přes všechny ty odborné teoretické konstrukty) někam… kde se dávno vzdálila své – nechci říkat funkce – svého poslání. Jako by stála na pozadí všech milostných básní současné české poezie, je jim Matkou, ženou, kritičkou jejich díla… dokonalá famme fatale.

„Flamencová Múza“, básnířka, kritička a literární teoretička Simona Martínková-Racková

Nakonec odchází i Simona. Objednávám si poslední červené a sedám na bar s Antologií. A začínám chápat: oč jim chybí navenek, o to „geniálnějšími“ jsou uvnitř. Básníci to chtějí mít slovy dokonale, prostě. Ned(b)ají na povrchní, vnější vizualitu (roztrhaná punčocha na metro stanici Náměstí míru)… chtějí to mít přesně – na svá slova jsou velmi přísní. Na slova, kterými popisují obrazy své vnitřní imaginace. Oprošťuji tedy svůj zrak od „venkovního dění“ a ponořuji se do jejich krásného, vkusného a hlubokého díla…


5. 12. 2012

„Sejde se Čech, Žid, Rakušan, Japonec, Avatar a parta komunistů… Takhle nezačíná vtip, takhle začínají naše prezidentské volby…“ (z facebooku).

NÁVRAT DO ŠKOLKY (tetě Aničce)

Na hanbě malá žabička… drcena v spratkově ručičkách

Pohladí jen teta Anička milá jak dětská básnička

Zas na skříňce koníčka a hovno Honzy Vaníčka Urna a dětská botička –

Kdo by byl řek že… že potkáme se za dvacet pět let v tom zařízení u voleb –


28. 11. 2012

O HOLUBÍ VERNISÁŽOVÉ LETCE

Ač mám vystudovaný jistý obor na Obecné teorii umění (a další ještě dostudovávám), už jsem dlouho nenavštívila nějakou vernisáž. Doby, kdy jsem tento „výdobytek“ objevila a se spolužáky jsme vymetali jednu za druhou – ano, hlavně kvůli „vínu zdarma“ – jsou už docela pryč. Zpočátku jsem studium tohoto „bohémského oboru“ na fildě brala jako „jeden velký mejdan“, ještě mám v dobré paměti, jak spolužáci donesli na jistou projekci v Domě Leoše Janáčka láhev vína, i jaký z toho byl posléze trapas (nevnímala jsem pak a neodnesla si z přednášky vůbec nic). To bylo ovšem víno čerstvým objevem, v kombinaci s uměním (v rámci oboru) a zdarma – kdo by neodolal! Mezitím už jsme však (nebo alespoň někteří z nás) „trošku vyrostli“, posunuli se, začali se více zajímat o obor… dokonce jsme dostudovali a pokoušeli se o práci v oboru.

Zahájení výstavy výtvarnice Maud Kotasové (stará známá příslušnice letky alias fosilie v bílém už si mne ruce).

Jak se pozná „holubí letka“? Tradičně přichází na vernisáž pozdě, v průběhu zahajování výstavy vyrušuje, po zahájení se ihned vrhne na občerstvení, i když třeba není pořadateli avizováno. Oni vždy vyčmuchají skrýš, a první příslušník už si nese svou sklenici vína a přikusuje k ní chlebíček. Člověk bezpečně pozná, kdy dojde občerstvení, letka se sletí v hejno a společně odletí na další výstavu. Když jsem v knihkupectví Librex pořádala výstavu výtvarnici Maud Kotasové, vyprávěla mi, jak si z těchto „umění lačných vyžírek“ udělali s přáteli legraci. Na vernisáži výstavy jednoho z jejich přátel připravili „letce“ nepříjemné překvapení. Místo hotového pečiva dostali na tácku pouze zrní. Zrní pro ptáky bylo nachystáno i v Librexu, miska s ním zůstala však jako jediná plná a reakce nachytaných příslušníků lačné letky bylo zajímavé pozorovat.

Příslušníci „letky“ v plné parádě (konkrétně „fosilie v bílém saku“ a „Hitler“ s „divnou paní za tlustými brýlemi“).

Před pár dny jsem po dlouhé době navštívila vernisáž, a to hned tři po sobě. Byla jsem požádána, abych o výstavách napsala recenzi pro některý z magazínů o výtvarném umění. Už na první akci jsem zaregistrovala starou známou bandu, stala se svědkem jejich nemístných průpovídek. K přímému střetu s letkou ale došlo až na druhé z akcí. Letka už stačila přelétnout z Atria Pražákova paláce, kde zahajoval výstavu Václav Magid, na Lékařskou fakultu MU, kde byla zahajována výstava projektu „Oživit a ozvláštnit“ o sochařské výzdobě brněnských sídlišť. Už také stihla vypít téměř všechno víno. Když se naskytne příležitost, člověk se rád vrátí do starých časů; dopíjím rychle svůj pohár a sahám po dalším, dokud tam ještě něco zbylo. A v tu chvíli to začne – spíše než „boj s letkou o víno“ bych tuto nepříjemnou situaci nazvala bojem o lidskou důstojnost. „To je moje víno, vraťte to,“ vykřikne mým směrem zvláštně slizký dědek s vízorem i aurou Hitlera. Na stole však ještě leželo pár skleniček, mohl si pohodlně uzmout jinou. Samozřejmě jsem si to nenechala líbit; pustili jsme se do sebe. Já že jsem drzá? Vy jste si, milý pane, to víno zaplatil? Někdo okomentuje situaci: „místo aby se přesunuli na přednášku, hádají se tu kvůli chlastu!“ No, to je vrchol. „Kdo jste vy a kdo jsem já?“ Tak já jsem dosud udělala všechno proto, abych se nestala bezdomovcem nebo abych nevypadala jako póvl, každý je denně potkává na ulici a dokáže si živě představit… (zvláště „my citlivější“ s nepříliš praktickým založením a pochybným uplatněním). A teď se ocitám tváří v tvář této otravné letce, na chvíli se řadím mezi ně (nikdo vlastně nepozná „kdo je kdo“).

Jsem pořadatelka výstavy, milovnice umění, nebo jedna z holubího hejna?

Já tu jsem, abych jako „odborník“ napsala na výstavu recenzi; ale proč oni sem vlastně „lezou“? Opít se, najíst? Co jsou zač tyhlety vyčůraný socky s nekonečným množstvím volného času? Připadají si tak alespoň na chvíli jako znalostmi a grácií oplývající „honora“? Má každé město svou „letku“? Mají snad kalendář, soupis… jsou prostě všude, nemůže se stát, že by něco vynechali. Jsou nesmrtelní… proboha – spekulace o tom, že jsou to zkrachovalí novináři a teoretici umění, že tedy oboru rozumí, mě rozhodily. Že by skutečně užívali opojných účinků vína k rozjitřenějšímu a otevřenějšímu vnímání předkládaného umění a k větší hloubce a plynulosti následné diskuze? Ne, nemají úroveň, jsou to blázni a budižkničemové. Jak si jinak vysvětlit bizarní chování „Hitlera – uzurpátora“ či „nervní fosilie v bílém“, která se tenkrát v Librexu hlučně dožadovala soli, protože jsme jí prý polili sako červeným vínem? A nebo jen degradovali na tuto úroveň v důsledku toho, že nesehnali práci ve svém oboru… ? Jaká nás asi čeká budoucnost. –


21. 11. 2012

(Dušičkové intermezzo)

NEDĚLNÍ PROCHÁZKA

Prázdná hlava chladno z rána Osamělá až na kost (jak jsem si přála) Zbavena poslední pýchy Výjev vize se mi prostírá když houpu se do rytmu zvonů kostela kde modlí se má matka za všechny naše hříchy

Hrobu rok 95 vetkán v stromu Nová mrtvolka malého zvířátka na obrazovce telefonu

Listy padají jako vlasy nervózní Míši která je nešťastná ve vztahu (ač to nepřizná) Zas s kopce dolů na skateboardu (jen to zahvízdá)

Ten písek je mi povědomý (v osamění zase malá však nikoli nahá) V rytmu běhu jako sestře vlaje pod nohama ručně šitá žlutá sukně se šmoulama

(Brno-Akátky, podzim 2010)


14. 11. 2012

OSTRAVO, OSTRAVO!!

Navštívit čas od času Ostravu se stalo už jaksi součástí našeho života, je to tak nějak příjemné a přirozené. Při cestě zpět si člověk vždycky říká: „To byl ale víkend, to byla smršť;“ a většinou to (zaplácán novými vjemy následujících dnů) ani nestihne všechno zpracovat. Tentokrát bych chtěla dát Ostravě zadostiučinění alespoň takto. Hlavním účelem naší ostravské mise bylo navštívit kamarádku, malířku, se záměrem udělat jí výstavu v Brně… A jejím hlavním plánem pro nás byla návštěva haldy. Halda, proč ne (minule jsme si daly hornické muzeum Landek i s „fáráním“). Ovšem že „není halda jako halda“ jsme se přesvědčily, když jsme se najednou – vedeni Múzou – ocitly v krajině smrti, kde se zastavil čas. Ještěže naši punkerskou průvodkyni nezapomnělo napadnout „čepnout cestou ňaké víno“, byla tak umocněna poetika atmosféry a zaplašen strach z „nebezpečných plynů a hrozícího propadnutí“, jak varovala cedule. Na ještě aktivní haldě Heřmanice, kde ucházel sirovodík z děr jako v pekle, panovala atmosféra jak z Tarkovského Stalkera… pusto, zamořeno, mrtvo. Jakoby jediným přeživším byl psem doprovázený hlídač; tento sebevrah má prý tuhle práci jako koníček, přiznal se nám s úsměvem v zelené tváři. A kolem „mrtvého moře“ rozprostřeno pár „thajských chatek“ patřících podivným a beztak již otráveným (uvnitř polomrtvě ležícím) rybářům.

Dozvěděla jsem se také o fenoménu „brenparťáků“ – bezdomovců z hald ze 30. let, jejichž fascinující životní filosofie mnohé inspirovala k psaní knih a divadelních her. „Brenparťáci žili na březích Ostravice v místech, kde se vyklápěly žhavé ‚bonbony‘ vysokopecní strusky, poblíž kterých se lidé bez domova hřáli i v zimě. Bylo to smrtící místo, kde málokdo vydržel déle než dva tři roky a umíral.“ (http://moravskoslezsky.denik.cz/…0120923.html) Zároveň to však byli lidé vyrovnaní a s obrovským smyslem pro humor, asi hlavně proto, že po většinu času zůstávali v rauši díky levnému denaturovaného lihu, který prý obsahoval 5% jedovatého metanolu. Bylo to dobrovolné rozhodnutí: dva roky života na plno; pak oslepnutí a smrt. Jejich „premiér“ Prokop se prý jednoho dne v záchvatu deliria tremens vrhl proti žhavé kouli strusky a uhořel. Nádhera.

Jelikož v Domě umění byl ještě „John Cage“, kterého jsem už viděla ve Vídni i v Praze, našimi největšími kulturními zážitky se staly Divadlo Petra Bezruče a Stará Aréna, oblíbený podnik naší umělecké přítelkyně. „Stará Aréna je současný prostor pro umění, který vznikl v rámci kandidatury Ostravy na titul Evropské hlavní město kultury 2015. Své originální projekty v něm mohou prezentovat a realizovat progresivní mladí i zavedení umělci, underground i vědci. Vizuální, divadelní i filmové akce spojuje kreativita, kvalita a originalita.“ (http://www.ostrava2015.cz/…ure/303.html) O tom, že klub Stará Aréna, je skutečně nezávislý prostor, rozhodně nemám pochyb. Něco takového postrádám v Brně. Toto místo má velmi inspirativní atmosféru, a to nejen když tam zrovna probíhá kulturní akce, ale i když člověk jen tak hledá místo k odpočinku. Nádherný interiér s bohémským nádechem evokující jazzové večírky zlaté mládeže z románů Francise Scotta Fitzgeralda uhrane i velmi náročného kavárenského či klubového fajnšmekra. Na stěnách originální obrazy, piáno místo stolu, křeslo s chybějící nožičkou podepřené knihami… Dostatek intelektuálského čtiva, skvělé pivo („Radek“ – čili Radegast) i víno, ke kterému vám zpívá Johny Cash nebo hraje jazz… Člověk se zde cítí velmi dobře, skoro „jako doma“. Vřele tedy doporučuji (na rozdíl od unylého rádoby artového „minikina“, které jsme poznaly dříve).

Ohromným zážitkem také byly vítkovické ocelárny, kde letos poprvé proběhl mezinárodní hudební festival Colours of Ostrava (prý to zde mělo mnohem silnější atmosféru než předešlé ročníky na Černé louce). Z šedesátimetrové věže jsme spatřily i bývalý plynojem „Gong“, nyní předělán na multifunkční aulu. To musí být zážitek, když v tomto prostoru spustí písničkáři takového formátu jako Jaromír Nohavica nebo Radůza svůj „sfolkovaný“ (čili folkem zflikovaný) životní příběh. Ostrava pro mě tedy znamená kulturu, haldy, doly… smog a smrad; to specifické, co jen ona může nabídnout. Bizarní názvy jako „Fífejdy“, nebo „Fukušima“ (nový obchodní komplex Nová Karolina) s absurdně fosforově svítícím mostem, „Elektra“, kterou si opilé nemístní studentky nepřestávají plést s elektrárnou… Specifika černé „Ovy“ jsou jasně daná – a zcela odlišná od těch brněnských; na obou místech je však cítit silný genius loci. Spíše než zprofanovaná Stodolní mě zaujal fenomén „hladových oken“ (ač už to prý není, co to bývalo, když je vlastnil Vyhlídal). V každém okně si dát něco jiného (mají tam zcela odlišné věci než v Brně, např. „superburgr“ je hamburgr, gyros a hermelín v jednom!; a na rozdíl od superrychlých Vietnamců, se tady stojí třeba hodinu, než jedna paní obslouží stále rostoucí frontu), hledat v těch oknech s burgry a pančovaným chlastem ducha ostravského básníka Petra Hrušky… Noční tramvajáci vás klidně drsně odpálkují, nikdo se tu s vámi nepáře, když něco hledáte (narážíte na samé cikány a Poláky), nikdo vám není schopen poradit. Ostrava je skutečný „andráč“, je ryzí a kulturní, drsná a „rázovitá“. Ač je Brno „buranov“, tak jsem nakonec byla ráda, že se do něj můžu vrátit; už to s ním přece jen umím (léta zvyku) trošku lépe…


7. 11. 2012

(Podzimní poetické intermezzo II).

PODZIM NA HORÁCH

Pryč jsou pestré veselosti hravého jara Rázem zahrada ostříhána koťátka se rozprchla svěžest opadala –

Bez příkras a přikrášlení pohlceni šerosvitem vlámských mistrů Vystačíme si s hlazením staré kočky už nám nepřijde tak nevábná – zarostla jí lysá místa a splasklo vytahané bříško Na chvíli zapomenem že občas drží malému psímu podvraťákovi se vzhledem vepříka (ob/draz lidské společnosti) i na radosti nedávných snídaní s nemotornými barevnými koťaty skákajícími do čaje a bourajícími kvetoucí květináče

Postavíme na čaj přiložíme do kamen místo šampaňského přezrálý mošt trouchnivě šedohnědou vypočítavě-věrnou Micku do postele S knihou či jen s povídáním poklidně ulehneme vedle sebe (stmívání – smíření či stesk?) co by staří druhové a na chvíli zapomenem –

(Tato báseň, která vyšla v roce 2011 v Antologii básní z Jeseníků s názvem Země žulových křížů, je stará čtyři roky… a docela se divím, že stále aktuální. Akorát kočky byly nahrazeny pejsky… ).


31. 10. 2012

Z JIHLAVY PŘES MOU HLAVU DO REINEROVA ZÁPISNÍKU

V neděli skončil již šestnáctý ročník festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Původně jsem tam měla jet jako dobrovolník, nakonec jsem se tam otočila jen na jeden den. Když jsem totiž spatřila sokolovnu – místo ke společnému spánku asi šedesáti lidí (převážně dobrovolníků, ale i diváků a novinářů) – zjitřily se mi nervy – příliš blízko od hrůzné anglické zkušenosti. Prchla jsem tedy na poslední „žluťák“ toho dne.

Jihlava. Naposledy jsem tam byla před sedmi lety. A celkově asi tolikrát, že by se to dalo spočítat na prstech jedné či obou rukou. Ano, měla jsem tam lásku. Po cestě autobusem poslouchám – z výběru „žlutého“ – české písničky, nostalgie. Velmi se ochladilo. Je melancholicky zamlženo. Jsem zvědavá, co to se mnou udělá, co poznám… a kde se mi prolomí kolena návalem proustovské reminiscence. V hlavě mi zůstal jen ten komunistický Prior na obrovským prázdným náměstí. A hladový okno naproti. A pak taky zoo s růžovými plameňáky (nedávno jsem četla, že nějaký z nich byl zabit vandalem) a hospodou pod ní s ježkem… A ty domy – bylo to někde na periferii – šlo se k nim přes dlouhou louku. Netrefila bych. A stejně už tam nebydlí. Překvapilo mě, že je cesta tak krátká – tenkrát mi to připadalo jako věčnost. Jen hodinka. To už jsme tady? Zvedám oči od novin (kde dávám za pravdu Petru Bílkovi, který kriticky promlouvá ke knihám Petry Hůlové). Tohle je mi povědomé… až pak se dozvídám, že „žlutý“ jede kolem přivaděče (respektive sjíždí z něho do města)… to je to místo, za kterým jsem tenkrát jezdila.

Po výstupu na autobusovém nádraží zjišťuji, že je tady tak o deset stupňů míň než v Brně. Prý tu bývá vždycky zima – je to už vysočina (na cestě k Jindřichově Hradci, kde jsem mj. měla taky lásku). Slunce se prý na festivalu dokumentárních filmů v přímém přenosu nevysílalo ani jeden z festivalových dnů, za to však počasí překvapilo říjnovým sněhem.

Co se týče mého zahloubaného vzpomínkového rozpoložení, Jihlava nezklamala (a Prior stále stojí – viz první foto). Nezklamala však ani svým vnějším programem; nyní tedy o festivalu objektivně. Podle Karlových Varů, kde se mi letos také podařilo strávit jeden den, je festival v Jihlavě mnohem více přátelský, přístupný a ryzí. „Není to vysnobené, prostě řekneš Remundovi čau a on ti odpoví; ne jako mramorový Bartoška na svém červeném koberci.“ Festival nabídl pestrý program soutěžních i nesoutěžních, českých i zahraničních filmů s uměleckými, sociálními, či politickými tématy, spoustu unikátních záležitostí (premiéry, diskuse po filmech) a bohatý doprovodný program (literární čtení, koncerty atd.). Nejzajímavějším doprovodným zážitkem bylo noční „silence disco“, které je poslední dobou ve světě velmi populární. V divadelním stanu je ticho, lidé tančí na hudbu ze sluchátek. „A když jsi neměla sluchátka, připadala sis asociálně, lidé řvali, dupali…“ Hráli dva dýdžejové (oldies, techno), člověk si mohl vybrat. Jeho výběr byl pak vidět na barvě světla na sluchátkách; lidé takto mezi sebou komunikovali.

K mé radosti festival přinesl spoustu dokumentů o umělcích – básnících, filmařích i výtvarnících. Nejzajímavější byly „Král nic nedělá“ (o básníku Petru Královi) z produkce Větrných mlýnů či „04826 Jirous“ (o Magorovi – v televizi ho budou vysílat 10. 11.). Za vidění stál také Pěchoučkův dokument o umění ve vězení či „Svoboda pro smetanu“ (o kauze „Nečas s tykadly“; tandem Remunda – Klusák ho dokončil dva dny před premiérou). Já jsem osobně zašla na film o hrůzách komunismu, který byl ale z pohledu Američanů neskutečně nudný. Přeběhli jsme tedy s kamarádem Banánem z kina Dukla na film „Závěť“, kde se dva ztroskotaní bratři anglicko-německo-dánsky po tři hodiny filmového času (raději si nepřestavuji, kolik toho reálného jim tato činnost zabrala) snažili dopátrat závěti dědečka – miliardáře, a v ní pak rozluštit (či z ní vycucat) svůj podíl. Drsný film. Hodně zvědavá jsem byla na novinku mladé režisérky Olgy Špátové (dcera dokumentaristů Jana Špáty a Olgy Sommerové). O tom, že „Špátovka má talent“ jsem se přesvědčila už shlédnutím jejího dokumentu o Radůze. Má talent, pokoru, ale není ještě úplně hotová, ještě to není ono – třeba jednou vyzraje jako její táta, kterému „Největší přání“ věnovala (a kterým vlastně navazovala na jeho dva filmy). Nejnovější drb, že Špátovka chodí s Anetou Langerovou, potvrdil fakt, že jí věnovala ve svém dokumentu okatě velký prostor… a „ty slepce jí beztak taky dohodila ona“. Sama režisérka (ač se měla dostavit k diskusi) svůj dokument prošvihla; její matku jsme ovšem potom potkali v hospodě (pila víno). Kvůli Špátovce jsem ale nestihla „Umanutou“; dokument o pozoruhodné Drahomíře Vihanové, jedné z posledních režisérek české nové vlny, kterou jsem ještě neznala. Festivalové dokumenty se dají stáhnout (některé i zdarma) zde: www.dafilms.com.

Kdo však nebyl z festivalu vůbec nadšen, byli místní. Češi jsou prostě od přírody „nesnášenliví“ k něčemu cizímu; prostě nechápou a nedůvěřují tomu, na co nejsou zvyklí. Festivalového návštěvníka hned poznají (jeho odlišnost hned vycítí) – jestliže nemá na krku visačku s akreditací, je většinou úplně jinak oblečený – i já jsem vypadala jako cizinec. Ráno v pekárně si prodavačky říkají (místo aby jásaly z velkých příjmů): „Ještěže jenom dva dny“… … Takže zase za rok:).

 

24. 10. 2012

„VŠUDE DOBŘE, DOMA NEJHŮŘ“ aneb dobří lidé ještě existují

Když už člověk jednou zakusí dálky, často se stává, že je mu zatěžko vydržet dlouho doma, zvláště když pozná, že ve světě lze ještě najít slušného člověka. Ani fakt, že je země česká negativně poznamenaná komunismem, neomlouvá onu typicky českou „zaprděnost; zlou a přizdisráčskou povahu“. Malý Čech, ze všeho apriori vystraš

katalog ... Archiv Zápisníku